>.

ceturtdiena, 2017. gada 27. aprīlis

Auto, drošība un internets

foto: topgear.com

Nākotne ir zaļajā enerģijā! Un tik tiešām, tur ir nākotne gan izaugsmei, gan inovācijām gan tam, lai saglabātu planētu dzīvotspējīgu ilgāk. Bet zaļajām tehnoloģijām būtībā ir arī mīnusi. Ne par to, ka lai ražotu elektrību tomēr nākas dedzināt ogles, naftu, gāzi un appludināt teritorijas (arvien cepjos par Staburagu), bet gan par ko citu - drošību. Elektroauto atšķirība ir tā, ka tajā ir pilns ar jaunākajām tehnoloģijām un tehnikas brīnumiem un... tas atrodas pieslēgts pie interneta visu tā kustības laiku. Tātad, to iespējams uzlauzt. Auto-terorisms, domāju, turpmākajos gados tikai attīstīsies, diemžēl, un mēs burtiski būsim savu tehnoloģisko agregātu vergi.

Ok, auto nav lēts, tā apkalpošana ir arīdzan diezgan padārga, piedevām, viss atkarīgs ir no elektrības cenām un protams, nobraukto km skaita. Vairāk brauc, vairāk lādē. Un Latvijā pagaidām šo uzlādes vietu arī nav tik daudz. Bet elektrību, lielāko daļu, arvien tāpat ražo no fosilajiem kurināmajiem. Nu labi, nianses, bet tās ir svarīgas.

Tesla ir viens labs amerikāņu sapņa piemērs. Izskatīgs, ātrs, elegants, pilns ar tehnoloģijām un... vienmēr pieslēgts internetam. Bet kurš par to maksā? Bezmaksas internets... neticas! Nu vispār, tā sanāk, bet ne visu auto dzīvi - tikai pirmso 4 tā dzīves gadus. Tas iekļauts līgumā (kurš tos lasa?), kur norādīts, ka auto interneta rēķinu apmaksās pats ražotājs, bet tikai 4 gadus. Grūti teikt, kurš piegādā pakalpojumus Teslām (3G minimums, 4G ieteicami būtu) Latvijā, bet pagaidām tas arī nav tik būtiski, jo daudzo daudzums uz ceļiem nav tik ļoti izteikti liels.

Kas vēl ir svarīgi, tad ja auto tiek uzlauzts, kā tas notiek ar web lapām, tad hakeris var ar auto darīt praktiski jebko, jo viss auto ir uz elektronikas. Par visu šo lika man aizdomāties Fast8 filma (ātrs un bez žēlastības 8 kā to varētu nosaukt vecajā versijā). Un tādu filmu kļūst arvien vairāk, kur parāda to, kā tehnoloģijas var tikt izmantotas. Un tas nav jautri, bet baismīgi un brīdina uzskatāmi par to ka reiz tā būs realitāte. Google auto kas brauc pats, tiekot uzlauzts.... negribētu es būt šādā auto. Vēl jo vairāk pārliecinos par to, ka jo mazāk elektronikas auto ir, jo tas ir lētāks un drošāks, piedevām, arī izskatās ne tik ļoti nolaizīts.

21.gadsimta šausmas nebūs cilvēkos, bet tehnikā un tajā, ko tā spēs vai nespēs darīt pakļaujoties kāda gribai. Taustiņus dauzīt un lemt cilvēku likteņus nu būs hakeru rokās, nevis valsts vadītāju. Lai gan arī tie nesnaudīs, domājams, jo pret visiem šādiem darbiem būs arī pretrīcība, domājams, arī juridiski vajadzēs jaunus noteikumus apsūdzībām. Neesmu dzirdējis ka tāds auto terorisms vai auto virtuāla vadības nozagšana būtu iekļauta pantos.

Fakts - nekas nav par brīvu, arī internets nē. Un fakts, ka jo mazāk elektronikas, jo labāk un drošāk, piedevām arī lētāk remontos. Metālus salabot ir vieglāk nekā pirkt elektronikas daļas. Prestižs? 20. gadsimta 50...60....70 gadu auto arvien būs līdzeklis, lai pārvietotos, piedevām, daudz izskatīgāks, kam nu tas svarīgi. Un elektronikas tur ir tikpat daudz cik mobilajā telefonā. Vai vērts riskēt pērkot pēdējo modeli tech-nikas čupā vai braukt auto vadot pašam, nedomājot ka var kas notikt elektronikā (un ja tās ir tik daudz). Es par vēsturi uz riteņiem un drošību uz ceļiem!

Nav komentāru: