>.

ceturtdiena, 2016. gada 16. jūnijs

Kāpēc aviokompānijas vairs nepasūta Airbus A380?

foto: wikimedia.org

Izstrādes laikā likās, ka šī lidmašīna aizvietos drīzumā visus pasaulē esošos lidaparātus un līdz ar to, izstums no tirgus daļas tolaik vadošo Boeing. Bet, kā izrādās, viss nav tik vienkārši, cik pompozi bija sākumā. Pasūtījumu pārtraukšanas iemeslus min dažādus, bet tam visam var pieiet no praktiskā un ekonomiskā skatpunkta. Tātad, kāpēc pasūtījumu apjomi ir krasi sarukuši? Lūk, daži no loģiskiem iemesliem:

  • Tas ir pārāk liels, izmēru ziņā. Tā spārnu platums ir ļoti liels (kā jau divklāju lidmašīnai), kas nozīmē to, ka visos pašlaik esošajos lidlaukos tā nosēsties nevar - tātad, tīri praktisks iemesls, kāpēc A380 izmantošana pa visu pasauli nav tīri iespējama (ja vien netiek pārbūvēti tūkstošiem lidlauku tieši šī lainera vajadzībām).
  • Lai arī laineris ārēji ir ļoti milzīgs, tā iekšpuse ir ļoti maza, salīdzinājumā. Vairāk pasažieru lidmašīnā ir protams labāk, jo avio kompānijas pelna vairāk uz pasažieru pārvadājumiem, liekot ik kilometram nest peļņu, BET... visiem šiem pasažieriem ir arī bagāža, kas nozīmē, vairāk pasažieru, vairāk bagāžas, bet vieta ir ierobežota. Līdz ar to, pasažieru skaits pret bagāžas daudzumu arī ir ierobežots un A380 ar šo uzdevumu netiek galā teicami.
  • Degvielas izmaksas. Lai arī naftas produktu cenas svārstās, tad tāpat neko daudz nenozīmē, jo A380 tiek uzskatīts par degvielas izmantošanā neefektīvu laineri. Konkurents - Boeing 777, ir daudz ekonomiskāks un arī praktiskāks. Un, ja atceras, ka degviela ir tā pozīcija, kurā aviokompānijas iztērē lielu naudu, tad nākas saprast, ka neefektīvus lainerus uzturēt nav rentabli.
  • Izmēru pēc gan pasažieru iekāpšana, izkāpšana, gan bagāžas piegāde, uzņemšana, notiek daudz lēnāk, tīri ciparu pēc. Piedevām, A380 grūti nākas pieturēties pie noteiktajiem ceļošana sgrafika laikiem, jo ir daudz apsketu, ko ietekmēt, paredzēt ir grūti.
  • Tiek jokots, ka tas ir pārāk izsmalcināts. Ja vairumā aviokompāniju visu nosaka cena, un arī pircējs koncentrējas uz to. Jebkurš būs daudz priecīgāks iztērēt vairāk naudas par labāku viesnīcu nekā par labāku vietu lidmašīnā. Vai ne tā? 
  • Sakarā ar to, ka tas ir par lielu izmēru pēc, daudzi cilvēki to neizvēlas tāpēc, ka tiešais reiss no vienas pilsētas, valsts, uz citu iespējams tikai ar pārsēšanos. Tas, protams, ir papildus izmaksas, laiks un arī stress. Līdz ar to, iespējas atkal tiek limitētas šim lainerim.
  • Airbus attieksme pret negadījumiem ir ļoti pārsteidzoša. Ja Boeing par negadījumu saka: pilotam ir taisnība, tad Airbus par tādu pašu identisku incidentu pasaka: tas nav iespējams, aviokompānijai (lidmašīnai) ir taisnība (jeb citiem vārdiem, aviokonstruktori nav vainīgi, cilvēciskais faktors vainojams visos negadījumos ar Airbus). Dinamiskums un fleksibilitāte ir tas, kas pietrūkst Airbus. Tāpat, atsevišķi neminot ir vēl tas, ka viņiem nav sava klientu centra jeb tā sakot, klienta vēlmju izpētes programmas, kas vairāk klausītos klientu vēlmēs, vajadzībās, nevis domātu tikai par peļņu un reisu īstenošanu.
Protams, tas ir tikai viedoklis, bet fakti un dati liecina paši par sevi. Daudzi izmēģināt Airbus vēlas tikai tāpēc, lai pēcāk teiktu, jā.... es ar šo laineri reiz lidoju, un domāju ka.....


Nav komentāru: