foto: offshore-mag.com
Nekāds jaunums nebūs tas, ka naftas resursi tomēr reiz beigsies. Ziemeļjūrā naftas platformu ir vairāk nekā citur. Kolīdz naftas daudzums urbumā samazinās, platformas uzturēšanas izmaksas aug, jo tā vairs nedod pietiekamu atvedi melnajā zeltā. Tomēr lielākās problēmas sāksies tad, kad simtiem šo platformu vajadzēs utilizēt, aizvākt, jo urbumos vairs nebūs palicis jēlnaftas. Un tas nebūt nav viegls uzdevums - aizvākt, utilizēt masveidīgo naftas platformu.
Ņemot vērā statistiku, nākotnes vīzijas ir vēl graujošākas, jo kā izrādās, tad trešdaļa no pašreiz esošajām platformām strādā ar zaudējumiem - to uzturēšana izmaksā vairāk nekā peļņa no naftas ko tās iegūst.
Visu saasina arī noteikumi, kādi saistās ar naftas platformām. Pirmais ir tāds, ka tās nedrīkst vienkārši atstāt jūrā, okeāna. 1998.gada martā 15 nāciju kopīgi parakstītajā protokolā, kas saistās ar Ziemeļaustrumu Atlantijas okeāna reģionu, ir norādīts, ka platforma, ja tā sver mazāk par 10 000 tonnām, ir jāaizvāc pilnībā. Pretējā gadījumā tā var traucēt okeāna ekosistēmu, tās izaugsmi un dzīvi.
Platformu utilizācijas aizsākumi meklējami vēl tālajā 1995. gadā, kad starp Shell koncernu un Greenpeace aktīvistiem bija nopietns konflikts. Aktīvisti okupēja vienu no Shell uzpildes platformām, kas pasaulei lika aizdomāties par to, ko iesākt ar šādām platformām un naftas urbšanas vietnēm vispār. Kopš tā laika ir ieviesti noteikumi, kas paredz ka platforma pēc tās darba beigšanas jānogādā krastā, pilnībā, un jāutilizē atbilstoši materiāliem. Inženieriem uzstādīt platformu jau nav viegls darbs, bet tās utilizācija ir vēl lielāks izaicinājums.
Ir arī daži atvieglojumi, kas gan skars tikai daļu platformu. Proti, platforma jāaizvāc pilnībā, ieskaitot arī tās "kājas" jeb pamatus. 10 000 tonnu izņēmums ir viens atvieglojums. Otrs - ja platforma uzstādīta pirms 1999. gada, kas nozīmē, ka lielu daļu tās var atstāt arī esošajā vietā. Pilnībā tā nav jāaizvāc, pat ja tās svars ir virs 10 000 tonnām.
Savulaik uzstādīt šādas platformas jau bija milzīgs sasniegums, bet tagad ir jāizgudro jaunas tehnoloģijas un veidi, kā tās novākt un nogādāt krastā.
Kas saistās ar statistiku, tad šī ir perspektīva joma - pašlaik ir aptuveni 470 platformu un aptuveni 3000 naftas vadu kuri būtu jādemontē. Tāpat ir arī aptuveni 5000 platformu, kuru "kājas" ir jānostriprina pie jūras/okeāna palatnes, pie tam, ja kājas varēs palikt, tad platformas virsma ir jādemontē, un tas ir ļoti izaicinošs uzdevums - dažas no tām sver 24 000 tonnu.
Šai sakarā ir labi salīdzināt. Piemēram Norvēģijai piederošās naftas platformas, kuras būtu jāaizvāc no Ekofisk lauka, sevī ietver 113 500 tonnas metāla elementu, kas jāpārvieto.
foto: wikipedia.org
Tas ir vēl nieks, jo metāls ir tikai daļa no visas platformas. Brenta laukā Ziemeļjūrā Shell pieder platforma, kuras kopējais svars ir aptuveni 300 000 tonnas. Tas ir tikpat cik sver Empire State Building ēka.
Ir divi galvenie veidi, kā sākt utilizācijas procesu. Viens - kad uz platformas esošais ceļamkrāns (tāds tur ir vienmēr), pa daļai pats jauc visu platformu, līdz tas iespējams, un krauj visu uz baržas, kas tālāk detaļas nogādā krastā. Alternatīva - izmantot peldošu ceļamkrānu (lielu) un jaukt visu pa lieliem elementiem. Protams, otrais process ir daudz dārgāks, bet efektīvāks un ātrāks. Pastāv arī trešais veids, kuru izmanto diezgan reti (Shell to dara ar Brent Delta platformu) - visu platformas augšējo daļu (platformu) aizvāks vienā reizē (sver tā 24 000 tonnas) izmantojot speciāli aprīkotus ceļamkrānus un pārbūvētus tankerus - platformas. Video var apskatīt šeit. Lai pārvietotu šo platformu nepieciešams arī jauna barža, kuģis, kas spēj pārvadāt tādus smagumus. Šeit palīgā nāk japāņi, kuriem ir jauns kuģis, kas sver nedaudz mazāk kā miljons tonnu un ir gandrīz puskilometru garš. Uz tā var izvietot šādus milzeņus un naftas platformas paliekas. Ja viss notiek pēc plāna, tad 97% no platformas 24 000 tonnām ir otrreizējai pārstrādāšanai izmantojami resursi.
Kas notiek ar platformas pamatu jeb "kājām"? Izrādās, ja tās tiek demontēt noteiktā dziļumā, tas var tur atstāt, ja vien tas netraucē kuģu satiksmei. To pacelšana būtu ļoti sarežģīta un grūta, lai neteiktu ka praktiski neiespējama.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru