>.

trešdiena, 2016. gada 17. februāris

Kur ir visdrošākā sēdvieta lidmašīnā?



Holivudas kino darbi mūs lutina ar daudziem faktiem, kas patiesībā, ir tīrākās muļķības. Un tādu ir daudz, jo filmā tas vai nu izskatās labāk, vai izklausās labāk, bet ne jau tāpēc, ka tā ir patiesība. Cik daudz ir dzirdēts leģendu un stāstu par to, kur vislabāk sēdēt lidmašīnā, un kur esot statistiski vislielākā iespēja izdzīvot, ja nu gadījumā kas. Astes galā? Nē! Pētījumā (angliski) tas labi skaidrots. Mans izvilkums no šī pētījuma rezultātiem.

Joks vai fakts, bet ir tāds pieņēmums, ka 1 km ar auto ir daudz (statistiski) nāvējošāks, nekā 1 km ar lidmašīnu. Tas tā, atslodzei!

Profesors Galea no Grīnvičas universitātes ir apkopojis datus par aptuveni 105 lidmašīnas katastrofām, kur gājuši bojā cilvēki, un tāpat ir arī izdzīvojušie. No šīm 105 katastrofām dzīvi palika gandrīz 2000 cilvēku (ieskaitot 155 apkalpes locekļus). Un fakti norāda uz to, ka visdrošākās vietas ir 5 rindas uz astes galu un 5 rindas uz lidmašīnas priekšgalu no avārijas izejas. Piedevām, pēc personīgās pieredzes varu teikt vēl to, ka tieši pie avārijas izejas vietas (virs spārna) ir vislielākā vieta kājām.

Lidmašīnas aizmugure nav visdrošākā
Ir pieņēmums, ka lidmašīnas aizmugures daļa ir par trešdaļu drošāka nekā jebkura cita vieta. Tas tomēr nav taisnība, jo mehāniķi, sniedzot šo statistiku, balstījušies (tolaik) tikai uz 20 aviācijas negadījumiem, un tā arī radās fakts, ka 11 no 20 negadījumiem, aizmugurējās rindas esot visdrošākās. Tomēr, pētījumā izmantoti ļoti maz datu par negadījumiem, kas līdz ar to dod nepareizu statistiku.

Visdrošāk - lidmašīnas vidusdaļā.
Šim apgalvojumam ir vairāki iemesli.
Pirmais - sēžot lidmašīnas vidusdaļā pasažieris atrodas daudz tuvāk avārijas izejām. Ieteicamais evakuācijas laiks pēc lidmašīnas avārijas ir 90 sekundes. Un burzmā, kas valda tādos gadījumos, jo tuvāk avārijas izejai, jo labāk.
Otrais - lidmašīnas gravitācijas centrs ir sabalansēts tai pa vidu. Turbulences iespaidā, tieši lidmašīnas vidusdaļa ir pakļauta vismazākajai tās ietekmei, jo gravitācijas centrs atrodas pa vidu. Par salīdzinājuma piemēru var minēt autobusu - tā gravitācijas centrs ir priekšā, un autobusa aizmugure, braucot pa nelīdzenu ceļu, tiek kratīta visvairāk, jo tā atrodas vistālāk no gravitācijas centra. Atrodoties lidmašīnas centrā, pasažieris izjutīs mazāku turbulences ietekme, mazāku paātrinājuma ietekmi. Vislielākās bažas būs tiem, kas atrodas lainera priekšgalā, jo tieši tur šī ietekme būs vislielākā uz tur sēdošajiem.

Deguns gaisā
Lidmašīnai veicot piespiedu/ārkārtas nosēšanos, ikviens pilots cenšas vispirms nosēdināt lidmašīnas aizmuguri. Tam par iemeslu kalpo fakts, ka tādā veidā lidmašīna tiek maksimāli nobremzēta (cik nu tas šādā situācijā iespējams). Statistiski ir tā, ka tieši lainera aizmugure ietriecas zemē ar vislielāko ātrumu un sevī absorbē vislielāko trieciena (enerģijas) daudzumu.

Tehnoloģiskās nianses
Pa cik tieši lidmašīnas spārni ir tie, kuri ļauj laineriem lidot, tad to konstrukcija un lainera konstrukcija ap spārniem, ir izteikti spēcīgāka nekā citviet. Patiesībā, stiprinājumi un konstrukcija tieši ap spārniem ir visstiprākā visā lainera konstrukcijā.

Nav komentāru: