>.
trešdiena, 2016. gada 17. februāris
Mazāk zināmi fakti par Titāniku
Par un ap Titāniku esmu es pats rakstījis diezgan daudz. Šoreiz par mazāk zināmiem faktiem, kas saistās ar šī lainera katastrofu tālajā 1912. gada aprīļa naktī.
Sarkanās raķetes uz kuģa
Uz kuģiem ir ierasta lieta izmantot sarkanās raķetes, kas izgaismo negadījuma/katastrofas vietu. Tās ir spilgtas, tālu redzamas un ļoti noderīgas, bet uz Titānika šādu raķešu nebija. Visa pamatā arvien esošais pieņēmums - nenogremdējamam kuģim to nevajag. Katastrofas brīdī no Titānika tika izšautas baltas raķetes, kas... nebija palīgā sauciens. Tuvākais kuģis - Kalifornija, tās esot redzējis, bet neviens nav domājis, ka baltās raķetes esot palīgā sauciens (un diez kāpēc lai domātu, ja SOS krāsa bija sarkanas raķetes).
Aisberga foto
Lai cik dīvaini tas neliktos, bet aisbergu, kurš nogremdēja laineri, pāris dienas pēc katastrofas izdevās nofotografēt. To izdarīja vecākais stjuarts no kuģa Princis Adelberts komandas. Aisbergam sānos bija redzamas katastrofas pēdas - sarkana strīpa uz tā sāniem (lainerim zemūdens līnijas krāsojums bija sarkans). Pilnīgi izstiepta un notraipīta vieta aisberga sānos.
Kuģa pārlūzšanas fakts
Kad izglābtie nokļuva Ņujorkā, bija dažas neskaidrības. Viena no tām: vai kuģis tik tiešām pārlūza uz pusēm. Protams, visi izglābtie liecināja kā viens - kuģis tik tiešām pārlūza, taču šo faktu neviens nevarēja ne apstiprināt, ne noliegt veselus 73 gadus, līdz netika atrasts kuģa vraks. 1985. gadā Titānika vraku atrada Roberts Ballards (Robert D. Ballard), un tikai tad baumas un jau pat leģenda, tika apstiprināta.
Pirmā atrastā palieka
Pirmā no kuģa atrastā paliek bija tvaika katls. Pateicoties tam, vēlāk tika atrasta arī paša kuģa vraka atrašanās vieta.
Afroamerikāņu bokseris
Džeks Džonsons (Jack Johnson) bija afroamerikāņu bokseris, kuram pēc dažādiem nostāstiem, aizliedza braukt ar laineri. Īstenībā, nekādu rakstisku pierādījumu šim faktam nav, vien tas, ka Līds Bellijs (Lead Belly) sacerēja 1969. gadā dziesmu par šo faktu, kuru Džeims Brokets (Jaime Brockett) vēlāk pārveidoja un uztaisīja savu versiju.
Filmas izmaksas
Lai uzņemtu filmu, Džeimss Kamerons iztērēja aptuveni 200 miljonus ASV dolāru. Bet lai uzbūvētu pašu laineri (to būvēja laika posmā no 1910. - 1912. gadam), tā izmaksas bija vien 7.5 miljoni ASV dolāru, jeb pārveidojot uz 1997. gada naudas vērtību - 120-150 miljoni ASV dolāru. Tā vai citādi, filma buva milzīgus panākumus un palika par visienesīgāko vairāk kā desmit gadus.
Laiks izšķir visu
Laiks ir noteicošais faktors. Tiek lēsts, ka ja aizsbergs būtu pamanīts 20 minūtes agrāk, katastrofa vai jebkāda sadursme, nebūtu vispār notikusi. Tāpat arī pētījumos noskaidrots, ka kuģis sācis mainīt kursu 30 sekundes par vēlu. Ja tas būtu noticis kaut nedaudz ātrāk, kuģim nodarītie bojājumi nebūtu tik vitāli smagi, lai tas nogrimtu. Ir arī dažas teorijas, ka ja Titāniks būtu aisbergā ietriecies tieši, nemainot kursu, tā bojājumi būtu ļoti smagi, bet tas nebūtu nogrimis slēgto nodaļu dēļ, kas tika ieviestas uz kuģa (un arī bija viens no grimšanas faktoriem).
Četri skurteņi
Šo faktu, cerams, daudzi zin - kuģa ceturtais skurstenis bija tikai skaistumam un iespaidam, nekam citam. Tas arī nekam vairāk kā putnu atpūtas laukumam nekalpoja.
Abonēt:
Ziņas komentāri (Atom)
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru