Par šo pirātu leģendas klīda abās Atlantijas okeāna pusēs.
Daudzi uzskata, ka dzīvē viņš nemaz neesot bijis tāds nelietis un šausmonis,
kādu viņu raksturo leģendu stāsti. Tiek lēsts – viņa dzīvesstāsts iegrozījies
tā tikai viena iemesla dēļ – nonāca liktens ironijas krustugunīs!
Par viņa dzīvi arī ir daudz noslēpumainu faktu. Nav īsti
skaidrs, kad viņš piedzimis. Ja ticēt vienai no izplatītākajām leģendām, tad
par viņa dzimšanas dienu uzskatāms 1645. gads. Ne mēnesis, ne diena nav zināmi.
Piedzima viņš īstā jūrnieku zemē – Skotijas pilsētiņā Grinokā. Visticamākais,
ka ilgu laiku viņš kā vienkāršs matrozis nokalpoja gan uz tirdzniecības, gan
arī pirātu kuģiem. Tā tas turpinājās līdz 17. gadsimta 80tajiem gadiem, kad
viņš pievienojās Vest-Indijas pirātu brālībai.
Augsburgas līgas kara laikā ar francūžiem (1688.-1697. gadi)
kapteinis Kidds kļuva par kaperi. Savus pienākumus viņš pildīja ļoti centīgi –
laupīja tikai to valstu kuģus, kuras karoja ar Lielbritāniju. Tieši šis ir
laiks, kad viņš ieguva savu pirmo trofeju – 16 lielgabalu kuģi, kas piederēja
spāņiem. Laika gaitā viņš ieguva plašu paziņu loku, kurā bija visādu profesiju
un amatu pārstāvji – jūrnieki, uzņēmēji un pat valdību locekļi. Arī privātajā
dzīvē viņam veicās – viņš veiksmīgi apprecējās ar bagātu atraitni un iegādājās
māju Ņujorkā. Viss viņam bija, gan nauda, gan sieva, gan viss, ko var vēlēties
tolaiku cilvēks, bet nē, viņš izvēlējās citu ceļu.
Aptuveni gadu pirms precībām viņš un pazīstams Ņujorkas
uzņēmējs Roberts Livingstons devās ceļojumā uz Londonu. Tur viņi satikās ar
Ričardu Kutu – Bellomontomas lordu, kurš tik tikko bija kļuvis par Ņujorkas un
Masačūsetsas gubernatoru.
Trīs avantūristi, kā viņus vēsturē vēlāk nodēvēs, izdomāja
vienkāršu shēmu – karaļa vārda aplaupīt pirātu kuģus. Un tas viss cēla mērķa
vārdā – lai atdotu pirātu salaupīto to likumīgajiem īpašniekiem. Protams,
patiesībā visu viņi paturēja sev (paturēs). Ričards Kuts ar šādu priekšlikumu
ieinteresēja arī dažus ļoti ietekmīgus un augstu stāvošus vīrus no admirāļu
rindām un pat no karaliskajām aprindām. Vēl vairāk, ieinteresēts šajā visnotaļ
cēlajā mērķī bija arī tieslietu ministrs, Šusberijas hercogs. Citi saka, ka pat
pati karaliene esot piedalījusies šajā pasākumā. Beigu beigās, kodols šai
avantūrai bija visnotaļ nopietns – pirmais admirāļu līgas lords Rassels, valsts
kanclers Samerss, ārlietu ministrs – lords Romnijs.
Kapteinis Kidds no Londonas ceļādevās 1696. gada vidū. Viņam
tika piešķirta 34 lielgabalu fregate ar nosaukumu „Adventure Galley”. Viņam
tika iedotas līdzi arī divas atļaujas: pirmo bija parakstījis Vilhelms III,
kurā bija teikts, ka Kidds ar „Anglijas, Skotijas, Francijas un Īrijas karaļa
un tā Kunga žēlsirdību, ir viņu varas aizstāvis. Vispaklausīgajam un
iecienītajam kapteinim Viljamam Kiddam tiek uzdots izsekot pirātu kuģus” Otra
bija izsniegta pēc būtības – nogremdēt un jebkādi bojāt franču kuģus. Vēl viens
dokuments atļāva kapteinim Kiddam visu no pirātiem nolaupīto turēt pie sevis,
uz kuģa, un tā nebija jāatdod toreizējām varas iestādēm. Faktiski, tas nozīmē,
ka visu nolaupīto viņš var turēt pie sevis cik ilgi vien grib. Nav īsti
rīkojuma to nodot tālāk. Lieliska ideja un īstenojums!
Tā nu septembra sākumā pie Āfrikas dienvidu piekrastes viņa
fregate satikās ar admirāļa Vorrena kuģi. Šī tikšanās admirālim likās diezgan
interesanta, ja var ticēt viņa izteikumiem: Kidds esot centies visām varēm
izvairīties no tikšanās. Pēc šī savdabīgā gadījuma par Kiddu neviens neko
nedzirdēja turpmākos divus gadus.
Tā vien liekas, ka kapteinis bija kaut kur pazudis, bet
izrādās nē. Viņa fregate un komanda izdzīvoja veselu interesantu notikumu
virkni. Kolīdz fregate nonāca Indijas okeānā, komandas lielākā daļa (kas savā
būtībā bija tie paši pirāti) sāka dumpi – tie vēlējās laupīt ikvienu sastapto
kuģi, ne tikai tos, kas ļauti. Sanāca tā, ka dumpis kļuva atklāts. Tā vadībā
nostājās galvenais lielgabalu uzraugs – Viljams Mūrs. Bet, atkal liktens
pavērsiens. Kuģim tuvojoties Malabaras krastiem, komanda saslima ar holēru. Tā
laupīja dzīvību gandrīz trešdaļai komandas. Viss nonāca tik tālu, ka mirušos
vienkārši meta pār bortu, pat neiesienot maisos, kā tolaik bija pieņemts.
Iemesls – visiem nepietika maisu. Cilvēki burtiski mira kā mušas.
Fregate piestāja Madagaskarā, bet pēc tam Komorskas salās.
Šajā laikā kapteinis Kidds atkal bija, tā sakot, zirgā – viņš papildināja
komandu un devās tālāk. Pēc pieturām fregate devās uz Sarkano jūru, kur laupīja
kuģus ar kuriem svētceļnieki no Mekkas atgriezās Indijā.
Novembra sākumā pirāti satikās ar Ost-Indijas kompānijas
kuģiem. Komanda, bez liekas domāšanas, piedāvāja tiem uzbrukt. Tomēr, kapteiņa
Kidda apdomība, iespējams, paglāba viņus no drošas nāves – viņi nebija
līdzvērtīgi, tolaik. Pāris nedēļas vēlāk pirāti ar nožēlu noskatījās, kā tiem
garām pabrauc holandiešu kuģis. Lieki teikt, ka auga komandas neapmierinātība
ar šo sevis saudzēšanu. Pāris dienas vēlāk notika vēsturē iegājušais strīds
starp kapteini Kiddu un lielgabalu uzraugu Mūru. Viss notika tā:
Kidds stāvēja uz komandtiltiņa, bet Mūrs pastaigājās pa
klāju. Kaut kādā brīdī starp abiem aizsākās kašķis. Satrakotais Kidds pagrāba
smago ūdens spaini un ar to iemeta Mūram pa galvu. Viss notika tik viegli un
eleganti, ka Mūrs nogāzās uz klāja... asinis lija aumaļām. Šis sava veida
strīds, acīmredzot, ietekmēja komandu, jo tā sāka baidīties no kapteiņa. Bet
bija arī ieguvums – komanda kļuva daudz disciplinētāka. Acīmredzot, lūzuma
punkts bija pārvarēts un pavisam drīz Kidds ar komandu aplaupīja franču kuģi
„Ruparel”. Te sākās sarežģījumi pret pašu kapteini.
Viņš kļuva par izstumto – viņam neuzticējās ne komanda, ne
arī toreizējās varas vīri. Jūras laupītāji bija dzirdējuši par mērķi, ar kādu
šis kuģis peldēja – pierādīt, ka Indijas okeāns ir drošs un tīrs no pirātiem.
Tieši tāpēc visi pirāti arī centās izvairīties no satikšanās ar to. Indijā
kapteinim Kiddam piedēvēja citu pirātu grēkus. Faktiski, citi pirāti vienmēr
izmantoja viņa vārdu, ja aplaupīja kādu kuģi – tā bija izdevīgāk. Tam bija
dubults ieguvums – viņi paši palika tīri un nevainīgi, un no otras puses –
kaitēja Londonas kapteinim.
1698. gada 30. janvārī kapteinis Kidds ieguva vislielāko no
saviem laupījumiem. Viņš satikās ar kuģi, kurš piederēja indiešu tirgoņiem,
kuri bija izīrējuši kuģi no armēņiem. To sauca „Kedahas tirgonis”. Kuģis bija
piekrauts ar zeltu, zīdu, ieročiem un garšvielām. Tas devās no Bengālijas uz
Suratu.
Pie Madagaskaras krastiem, kurp Kidds devās ar saviem
kuģiem, viņš satika savu bijušo palīgu, tagad jau kapteini kuģim Mocha –
Robertu Kallifordu. Kārtējā dumpja laikā Kidds, ar dažiem sev uzticamiem pirātiem,
paspēja aizbēgt izmantojot nesen iegūtu trofeju – indiešu kuģi. Tagad tam bija
jauns nosaukums – „Adventure Prize”.
Tikmēr Eiropā bija jau notikušas dažas būtiskas izmaiņas:
angļi un franči bija parakstījuši mieru. Drīzumā pēc tam karalis parakstīja
rīkojumu, kurā apžēloja visus tos pirātus, kas bija padevušies varas iestādēm
līdz 1699. gada aprīlim. Izņēmums, kas bija rīkojuma daļa, attiecās tikai uz
diviem: Džons Eiverijs un Viljams Kidds. Viņiem joprojām draudēja visa likuma
bardzība un sods.
Kidds laupīja un laupīja, un brīdī, kad viņam likās, viņš ir
pietiekami sirojis, nolēma atgriezties Karību jūrā. Kad 1699. gada aprīlī
bijušais indiešu kuģis ienāca vienā no ostām, Kidds uzzināja patiesību –
Vilhelms III bija viņu pasludinājis par pirātu. Tomēr, viņš neatmeta visas
cerības, jo viņam bija dokumenti, kurus bija parakstījuši ļoti augstu stāvoši
cilvēki, kas viņam ļāva laupīt franču kuģus. Tā nu viņš padevās labprātīgi.
Londonā ilgi nevarēja izlemt, ko ar viņu darīt, kādu sodu
piespriest. Gandrīz gadu viņš pavadīja cietuma kamerā. Pēcāk viņu pašu nosūtīja
uz Londonu, lai tur viņš stātos parlamenta priekšā un atbildētu uz jautājumiem,
tiktu nopratināts. Diemžēl, agrāk varenie sabiedrotie īsti nepalīdzēja viņam:
viņam tika piespriests nāves sods par Mūra slepkavību un to, ka viņš ir pirāts.
Kapteini Kiddu sodīja ar nāvesspriedumu caur pakāršanu. Tas
notika 1701. gada 23. maijā. Pirmo reizi virve pārtrūka. Viņu piecēla kājās un
viss notika pa otrai reizei. Pēc pakāršanas viņa ķermenis tika ievietots dzelzs
krātiņā un to pakāra virs Temzas upes – brīdinājums citiem pirātiem.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru