Vairums pasaules iedzīvotāju ir mūsdienīgi un bauda visus
modernās dzīve labumus un priekšrocības. Tomēr, ir vietas pasaulē un ciltis,
kas mūsdienu moderno cilvēku nesaprot un nesaprata arī iepriekš. Āfrika,
Amazones džungļi ir vietas, kas arī vēl šodien ir tālas no civilizācijas.
Šoreiz par cilti, kas mīt Sudānas un Kondo džungļos – azande.
Šo cilti pirmo reizi sastapa angļu kolonisti 19. gadsimtā.
Ierodoties Āfrikas ziemeļaustrumos tie sastapa cilti, kas pārsteidza kolonistus
ar to, cik tālu no toreizējās civilizācijas tā bija iepalikusi. Praktiski, tā
bija arvien vēl akmens laikmetā, gandrīz vai. Un arī paņemt daļu no eiropiešu
modernisma tie nevēlējās ne par ko. Spītīgi un patriotiski sev un saviem
uzskatiem! Kas īpaši satrauca angļu kolonistus ir vietējo spēcīgā nevēlēšanās
dzīvot kopienās. Tā vietā, lai dzīvotu kopienā, viņi pat bēga prom uz kaimiņu –
Beļģijas teritoriju Kongo. Kādi šādai uzvedībai bija iemesli tapa skaidrs tikai
pēc vairākiem gadu desmitiem. Vietējie ticēja, ka jebkurš no kaimiņiem var būt
burvis, un, jo viņš ir tuvāk, jo var vairāk kaitēt.
Azande tic tam, ka burvestības jeb mangu, kā viņi tās sauc,
patiesībā ir mistiska substance, par kuras pārnēsātāju var kļūt jebkurš no
cilvēkiem. Vēl dīvaināk ir tas, ka burvestības spēks tiek piedēvēts arī
dzīvniekiem.
Mangu burvestības ietvaros var izsaukt zemes garus un tāpat
arī sazināties ar jau mirušajiem burvjiem. Maģisko substanci var iegūt
(sastopama) visbiežāk apglabājumu vietās vai arī tur, kur notikušas masveida
slepkavības. Saskaņā ar azande leģendām, mangu ir dienas gaismā neredzama,
spalvaina bumba, ar zobiem, kas asi kā naži. Šī bumba iemiesoties gan
dzīvniekā, gan arī cilvēkā. Vēl viens no daudzajiem ticējumiem šajā sakarā
vēsta: ja mangu iemājo cilvēkā, tā (bumba) piestiprinās pie aknām. Ciltī
pieejams arī mangu vizuāls apraksts – atgādina melnas krāsas augoni vai arī
citkārt maisu, kurā dažreiz var atrast adatas, prosu, ķirbja sēklas vai
dzīvnieku spalvu. Burvju substance, iemiesojoties cilvēkā, aug un attīstās kopā
ar savu saimnieku. Azande uzskata, ka jo vecāks ir burvis, jo tā maģija ir
spēcīgāka, un tas spēj uzsūtīt lāstus gan pelnīti, gan arī vienkārši tāpat, bez
pamatota iemesla. Burvis-bērns pieaugušajiem gan neko nespējot izdarīt. Bērni,
burvji, spēj kaitēt tikai saviem vienaudžiem.
Paražas, kas saistās ar mangu sevī ietver arī visnotaļ
barbarisku rituālu, kurš ciltī eksistēja līdz pat 20. gadsimta vidusdaļai.
Proti, cilvēku, kas tika apsūdzēts burvestībās, nogalināja un pēcāk tam uzšķērda
vēderu. Ja vēderā atrada jebko, kas saistās ar mangu (pie aknām) – pārsvarā melnu
matu kamolu, tad viņa atliekas apglabāja tālu no cilvēku mītnēm. Ja tomēr izrādījās,
ka apsūdzētais nav burvis, tad viņa ģimenei tika izmaksāta kompensācija – šautriņās,
pārtikā vai citos adekvātos veidos.
Azande ir pazīstami ar daudz un dažādiem spokiem, pēc kuriem
tie spēj noteikt vai sastaptais ir parasts cilvēks vai burvis. Burvjiem parasti
ir sarkanas acis. Tās, pēc ticējumiem, naktī spīd. Vēl runā, ka ja no mirušā ķermeņa,
pirms bērēm, lien tārpi, tad mirušais ir burvis, un tas jāapglabā pēc iespējas ātrāk
un pēc iespējas tālāk no cilvēku mītnēm. Principā, viņi uzskata, ka ļoti daudzās
būtnēs spēj iemājot mangu. Izpausmes ir mums nepieņemamas: ja putns nelido, bet
pārvietojas pa zemi, tas ir ar mangu apsēsts.
Rakstiskas liecības par mangu apsēstiem dzīvniekiem atstājis
angļu pētnieks, majors Larkens, kurš savulaik pētīja Āfrikas ziemeļaustrumu
ciltis. Viņš min gadījumu, kad 20. gadsimtā vietējās cilts iedzīvotāji cieta no
tā, ka tiem patstāvīgi uzbrukusi kāda (apsēsta) savvaļas mežacūka. Tā paspēja
nogalināt daudzus ciltsbrāļus, bet noķert to tā arī neizdevās. Lamatas, kas
tika izliktas, nedeva nekādus rezultātus. Cilts vecākie vienprātīgi teica – dzīvnieks
apsēsts ar mangu. Netiekot galā pašu spēkiem viņi meklējuši palīdzību pie
tolaik visspēcīgākā un visvecākā burvja apkaimē. Ja var ticēt majoram Larkenam,
tad jau nākamajā dienā azande kareivji uzgājuši mirušu kaitnieku. Tā ķermenis
bija neskarts – nebija nekādu fizisku bojājumu, un arī pats majors tā arī
palika neziņā: kas tad īsti nobeidzis tik viltīgu radījumu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru