>.

piektdiena, 2021. gada 23. jūlijs

Iekšdedzes dzinēju aizliegums Eiropā

foto: scienceabc.com
 

Kļuvis zināms, kad Eiropā ar likumu tiks aizliegts pārdot un iegādāties auto, kuru darbina iekšdedzes dzinējs. Eiropas Savienībā, kurā nu jau ietilpst 27 valstis, aizliegums stāsies spēkā no 2035. gada. Likuma normas skars ne tikai iekšdedzes dzinēja tipa auto, bet arī hibrīdus. Tos nevarēs ne ražot, ne tirgot, ne iegādāties. Tie, kas auto būs iegādājušies iepriekš, to joprojām varēs lietot, bet jauni auto vairs netiks ražoti. Tiek lēsts, ka šādi krasi ierobežojumi samazinās CO2 izmešu skaitu par 55%, ja salīdzina ar 1990. gadu.

Plāns ir grandiozs, un līdz ar to nāks arī uzlādes stacijas. To pašlaik ir diezgan maz, bet tiek plānots, ka līdz šī likuma gadam Eiropas Savienības valstīs kopējais elektrouzlādes staciju skaits sasniegs 3.5 miljonus vietu. Tas viss lai stimulētu iegādāties elektroauto un lai to būtu kur uzlādēt. Noteikums ir vēl tāds, ka uzlādes stacijām jāatrodas ne tālāk kā 60 km vienai no otras, jo daudziem auto baterijas resursi tomēr ir ierobežotāki nekā galvenajiem (un dārgākajiem) elektroauto ražotājiem. Līdztekus elektrouzlādes stacijām tikšot ieviestas arī ūdeņraža uzpildes stacijas. Starp ūdeņraža uzpildes stacijām attālums nedrīkstēs pārsniegt 150 kilometrus.

Uzreiz pēc šī plāna paziņošanas tas saņēmis ļoti lielu kritiku. Vispirms no Eiropas autoražotāju asociācijas, kas norādīja, ka šī iecere ir faktiski neizpildāma. Viņi norādīja, ka elektroauto arvien Eiropas savienības valstīs nav guvuši tādus pieprasījuma panākumus kā cerēts un faktiski, tas būs piespiedu kārtā pārsēdināt cilvēku no iekšdedzes auto uz elektroauto, ierobežojot viņu. Tāpat arī esot dati par to, ka pat tie, kas iegādājušies elektroauto, pēc pāris gadiem atgriežas atpakaļ pie iekšdedzes dzinēja. Acīmredzot, loģisku apsvērumu pēc. Pat Vācijā statistika lēš, ka 70% elektroauto īpašnieku tos vēlāk nomaina atpakaļ uz iekšdedzes auto. Tātad, acīmredzot ir problēma, kuru cenšas neievērot.

Laba ziņa vien ir tā, ka šī ir tikai iecere. Likumam vēl jātiek cauri Eiroparlamenta balsošanai un pēcāk arī atbalstam no vairuma valstu, kas ir Eiropas Savienības dalībnieces.

Kas saistās ar auto ražotājiem, tad te ir jūtams atbalsts, ja tā var teikt. Volkswagen paziņojis, ka šobrīd izlaistie auto modeļi ir pēdējie, kam būs iekšdedzes dzinējs, turpmāk tikšot ražoti tikai elektroauto. Līdzīgi rīkojas arī Audi. Volvo solījis tuvāko 10 gadu laikā aizstātvisus iekšdedzes dzinējus ar elektro motoriem. Vai auto ražotāji piespiedu kārtā panāks cilvēka ieradumu maiņu, grūti teikt, jo vienmēr jau būs lietoto auto tirgus, kas iespējams, pēc šī likuma pieņemšanas, ja to pieņems, plauks un zels un potenciāli iespējams cenu paaugstinājums, atkal pašsaprotamu iemeslu pēc.

Nav komentāru: