>.

trešdiena, 2018. gada 4. aprīlis

Krāpniecības jaunā forma

foto: infosecinstitute.com (c)

Pasaulē ir daudz dažādu veidu, kā notiek krāpšana un labuma iegūšana nelegālā vai arī īsti neētiskā veidā. To ir tik daudz, ka grūti visus uzskaitīt, un ik dienas tiek izdomāts kas jauns. Tā nu arī DarkWeb jeb interneta tumšajā pusē, radies jauns veids, kā apkrāpt tirgotājus. Runa iet par naudas atgriezšanas sistēmu, ko piedāvā teju katrs interneta veikals.

Šīs shēmas mērķis ir online veikali, kas ļoti lojāli piedāvā klientiem atgriezt naudu pilnībā vai daļēji iegādājoties preces. Lieta tāda, ka naudas atgriezšana notiek pēc shēmas, it kā kad tiek iegādāta prece, bet tas faktiski nenotiek. Te iesaistās vairākas puses - online veikals, banka un it kā esošs klients. Ik mēnesi šādā veidā tiekot zaudēti pusmiljons eiro. Tas ir tā, pēc aptuvenām aplēsēm.

Kā tas viss notiek? Viltus pircējs (neeksistējošs) paziņo, ka ir iegādājies preci, kas tā arī nav atnākusi (nav notikusi piegāde). Saskaņā ar online veikalu politiku, šādā gadījumā, ja ir pierādījums tam, ka pirkums tiešām noticis, viņi ir spiesti atgriezt iztērēto naudu klientam. Veikali, ņemot vērā lielo konkurenci, tiešām atgriež naudu lai nezaudētu savu reputāciju un turētu klientu apmierinātības indeksu pēc iespējas augstāku. Viss jau būtu labi, jo viltus pircējs ir viltus pircējs, bet šeit iesaistās kibernoziedznieki, kas par noteiktu cenu piedāvā dokumentus, izdrukas, kas nepieciešamas tam, lai apliecinātu pirkuma esamību.

Šī shēma plašāk aizsākās jau kopš 2017. gada, bet nu jau ieiet stabilā ienākumu veidā dažādiem šo pakalpojumu (viltus krāpniecība un manipulācija ar dokumentiem, izdrukām) sniedzējiem.

Visu šo vairo tas, ka DarkWebā ir simtiem uzņēmumu kuros redzams, ka veikals tik tiešām atgriež naudu par it kā izdarītu (nekad nenotikušu) pirkumu. Daudzi no viltus klientiem šo triku izmēģina atkal un atkal, piedevām, atstāj pozitīvas atsauksmes par veikala naudas atgriezšanas politiku. Izrādās, sava veida labums arī ir veikaliem, tikai par to nākas maksāt augstu cenu.

Atklājot viena veida shēmu, tiek radīta cita, un veikaliem ir arvien grūtāk tikt skaidrībā, bija viltus klients vai nē, jo sistēma ir labi nostrādāta un darbojas. Šādu secinājumu var izdarīt, ja balstās uz to, kādus komentārus un izteikumus atstāj "apmierinātie viltus pircēji".

Viltus čeku izdruka un atskaišu izveide ir tikai viens no soļiem. Pēc drošības speciālistu viedokļa, tās ir tik labā līmenī, ka ilgi nepētot, ir grūti atklāt to, ka tās ir viltus. Tāpat speciālisti lēš, ka šāda veida sistēmas tikai iegūst popularitāti, jo šādā veidā reti kurš veikals ies riskēt ar to, ka oficiāli atzīs savas kļūdas un nespēju saskatīt autentiskus dokumentus, atšķirt tos no labiem viltojumiem. Piedevām, atzīstot to, tas nozīmētu reputācijas zaudēšanu, klientu uzticību un līdz ar to - klientu zaudēšanu un veikala iespējamo slēgšanu.

Reputācija un klienti ir galvenais, un nauda spēlē tikai zemāku nozīmi šajā faktorā. Patīkami vismaz, ka klients beidzot ir augstāks par naudu.

Nav komentāru: