Mūsdienās ceļošana ar lidmašīnu ir jau ierasta lieta. Nu patiesībā, tā jau sen ir ierasta lieta, tikai konkurences apstākļos, cenas tiek samazinātas, un ceļot uz tuvējo Eiropu, dažkārt var izdoties pat par 5...10 eiro. Mūsu lidostas, ģeogrāfisko īpatnību pēc, ir samērā drošas: nav ne klinšu, ne ieleju, ne okeāna, ne arī kā cita tuvumā, kas tieši varētu tās apdraudēt. Arī katastrofāli laikapstākļi… vēl netuvojas Latvijas mērogiem tik strauji. Tomēr, pasaulē ir saraksts, kurā uzskaitītas 12 visbīstamākās lidostas pasaulē. Šoreiz - par tām.
12. vietā - Kvamdo Bamda lidosta, Tibeta.
Līdz šim nav dokumentēti, oficiāli vismaz, negadījumi šajā lidostā. Tomēr, pilotu vidū pastāv runas, ka no tās labāk izvairīties - tīri ģeogrāfisku nianšu pēc. Pirmkārt, lidosta atrodas aptuveni 4200 metrus virs jūras līmeņa, kur skābekļa daudzums atmosfērā ir krietni mazāks, kas arī nozīmē to, ka dzinēju darbībai tā var nepietikt. Otrkārt, jau iepriekš minētā skābekļa daudzuma pēc, pasažieriem, izkāpjot no lidmašīnas, var rasties dažādas... veselības problēmas, jo strauja skābekļa un spiediena maiņa, tomēr uz katru iedarbojas savādāk.
11. vietā - Gibraltāra Starptautiskā lidosta, Gibraltārā.
Katra lidmašīnas nolaišanās šajā vietā ir viens liels sastrēgums uz ceļiem. Skrejceļš atrodas krustojumā, burtiski, ar vietējo galveno ielu. Tieši tā - piilsētas galvenā iela, un lidostas skrejceļš krustojas. Discovery kanāls šo lidostu pat ir ievietojis top10 Eiropas bīstamāko lidostu pirmajā vietā. Un domājams, ne velti tak. Pilotiem arī šeit nav viegli - nosēžoties, uzreiz jāsāk bremzēšana, piedevām, maksimāla, jo citādāk lidmašīna iestūrēs jūrā, kas ir skrejceļa galā, un vēl - tas, patiesībā, ir samērā īss. Piedevām visam vēl ir kas trakāks - ģeogrāfiskās nianses šeit rada vējus, brāzmas, kas lidaparātus šūpina kur vien tiem tīk, paceļoties, nosēžoties. Tā saucamā turbulence šeit ir... kas pavisam jauns. Neskatoties uz visu iepriekš minēto, šeit nekādas ļoti lielas katastrofas, par laimi, vēl nav notikušas. Laikam pilotu meistarība un lidostas koordinācijas centra darbība ir lieliska.
10. vieta - Paro lidosta, Butāna.
Šeit pasažieriem, visiem kā vienam, pirms nosēšanās liek iedzert pret-vemšanas (sauksim tās tā), tabletes. Un ne velti, jo ja tic faktiem, tad šeit nosēsties ir spējīgi vien... 8 piloti. Līdz 2011. gadam šajā lidostā pacelties un nosēsties bija atļauts vien vienai aviokompānijai - Druk Air. Pilotiem, mēģinot šeit nosēsties, nākas ne tikai veikt virāžas starp kalnu grēdām, virs māju jumtiem (burtiski ļoti tuvu), bet arī rēķināties ar to, ka skrejceļš šai lidostai, arī ir samērā īss - aptuveni 1920 metri. Dokumentēts viens negadījums.
9. vietā - Narsarsuka lidosta, Grenlandē.
Apvidus īpatnību pēc, pat kad laika apstākļi šķiet ideāli, piloti saskarās (nosēžoties, paceļoties) ar turbulenci un vēja brāzmām, ko prognozēt faktiski nav iespējams. Lidmašīnām, kas šeit ierodas, pirms lidostas sasniegšanas jālido pa fjordu, kur jālīkumo 90 grādu pagriezienos, kas beigās strauji beidzas ar lidostas skrejceļu nelielā ielejā. Neskatoties uz visu minēto, šeit dokumentēti tikai divi negadījumi.
8. vieta - Princeses Džuliānas starptautiskā lidosta, Svētā Martina sala, Puerto Riko.
Pasaulē šo lidostu atpazīst pēc fotogrāfijām - pludmale, cilvēki un ļoti zemu lidojošas lidmašīnas. Skrejceļš 10 (bildē), ir vieta, kur pilotiem nosēžoties, faktiski jāizmanto vizuāla augstuma noteikšanas metode, kas būs arī visprecīzākā. Lidosta pati par sevi nepiedāvā nekādu palīdzību vai drošību pret terorismu, maniakiem un citiem dīvaiņiem, kas var ko kaitēt lidaparātiem. Šeit notikuši trīs negadījumi, dokumentēti. History channel šo lidostu iekļāvis kā ceturto visbīstamāko visā pasaulē!
7. vieta - Eagle Country reģionālā lidosta, ASV.
Šī lidosta ir zīmīga arī ar to, ka tā neizmanto staprtautiski atzītās sistēmas, ko citkārt piloti izmanto, lai nosēdinātu lidaparātus. Nosēsties vajag izmantojot tikai un vienīgi vizuālu attēlu jeb... pēc taustes. Lidmašīnām paceļoties nekavējoties jāveic pagrieziens pa kreisi, lai izvairītos no Kolorādo kalnu grēdas. Metereoloģisko īpatnību un ģeogrāfisko nianšu pēc, šī tiek atzīta par astoto visbīstamāko lidostu pasaulē (History Channel saraksts). Trīs negadījumi dokumentēti saistībā ar šo lidostu.
6. vieta - Madeiras lidosta, Portugāle.
Jau pēc bildes vien ir skaidrs, kāpēc šī lidosta iekļuvusi sarakstā. Pēc trīs negadījumiem, kas šeit notikuši, varas iestādes bija spiestas pagarināt lidlauka skrejceļu par aptuveni 800 metriem (un arī tāpēc, lai varētu ierasties aviolaineri). Tas tika izdarīts jau 2000. gadā. Tomēr, neskatoties uz to, skrejceļš faktiski sākas pie Atlantijas okeāna malas, un turpat arī beidzas. Liekas, ka nekas traks jau nevarētu būt, bet, kalnu grēdas, dažāda ātruma, augstuma vēji, vētras rada īpatnējas sajūtas. Ierasta lieta ir tas, ka lidmašīnu krata, krata tik ļoti, ka liekas, tā krīt. Bet nē, tas ir dabas apstākļu un vides pēc.
5. vieta - Vellingtonas starptautiskā lidosta, Jaunzēlande.
Tāpat kā Gibraltāra lidostā, arī šeit skrejceļš beidzas/sākas okeānā. Sauszemes šaurums šajā vietā rada vēl lielākas metereoloģiskās dīvainības. Arī skrejceļš ir īss, samērā - aptuveni 1935 metri. Dokumentēti četri negadījumi. Faktiski, tiek ieteikts, lai tikai zinoši piloti (vairāk domāts, vietējie), lido uz šo vietu. Protams tas viss tikai drošības apsvērumu pēc un tas, ka laiku un vēju, brāzmas, prognozēt šeit ir faktiski neiespējami.
4. vieta - Gustaf III lidosta, Karību salas.
Svētā Bartolomeja salā esošā lidosta pazīstama visā pasaulē ar savu ekstremālo nosēšanos un pacelšanos (ierindota gan kā 3 topā; history channel). Skrejceļš ir vien 650 metrus garš, kurš izvietots uz īpatnējas nogāzes. Četri negadījumi ir dokumentēti oficiāli un vairāki tiek iekļauti kategorijā... "gandrīz". Apkārt esošo kalnu pēc, vēja brāzmas nepārtraukti mainās. Pludmalē, kas atrodas skrejceļam vienā pusē, visu laiku atpūšas tūristi. Šeit ierasties var vien mazizmēra lidmašīnas: tās, kuras var pārvadāt ne vairāk kā 20 pasažierus. Pēc bildes jau redzams, ka gan pacelšanās, gan nosēšanās faktiski notiek virs kāda galva, virs kāda mājas jumta, virs kāda auto.
3. vieta - San Diego starptautiskā lidosta, ASV.
Šeit notikuši seši negadījumi, tiešām nozīmīgi. Viens no tiem bija tik katastrofāls, ka pēc tā visās lidostās tika ieviests termināla drošības dienests un apkalpe. Apkārt esošie kalni (ziemeļos un austrumos), siltais gaiss no Meksikas (dienvidos) un rietumu aukstie vēji šeit rada nekur vēl nesastopamu vēju ietekmi un laikapstākļus. Neskatoties uz to, vēl ir kāds apstāklis - ļoti strauja pacelšanās un ļoti strauja nosēšanās, ko VĒL papildina tas fakts, ka skrejceļa galā ir aptuveni 30 metrus augsta daudzstāvu autostāvvieta. Tiek lēsts, ka tās izbūve saīsinājusi skrejceļu par..550 metriem. Piloti šo lidostu uzskata kā par nosēšanos kurpju kastē.
2. vieta - Tonkontinas starptautiskā lidosta, Gondurasa.
Neprognozējamo un ļoti mainīgo laika apstākļu pēc, tikt pie šīs lidostas jeb pietuvoties, ir pats, pats grūtākais posms. Ģeogrāfisko īpatnību pēc, jābrīnas, kā uz 1658 metru īsā, jā, īsā, skrejceļa spēj nosēsties Boeing 757. Dokumentēti 10 negadījumi un 160 bojāgājušie. History Channel šo lidostu iekļāvis kā otro sarakstā "Visbīstamākās lidostas pasaulē".
1. vieta - Luklas lidosta, Nepāla.
Skrejceļa garums ir vien 609 metri. Un beidzas tas - kalnu grēdā, faktiski, klintī, kas norobežota ar... sētu. Tikai helikopteriem un divmotoru, mazizmēra lidaparātiem atļauts (un spēj) izmantot šo lidostu. Pacelšanās faktiski beidzas brīvajā kritienā, jo skrejceļš ir īss. Ja lidmašīna neuzņem pietiekami lielu ātrumu, tā var (un iekrīt) ielejā. Brīvā kritiena "garums" ir aptuveni 2900 metru. Tam visam vēl klāt nāk vēja brāzmas un pēkšņu laikapstākļu maiņa. Šī vieta piedzīvojusi 13 dokumentētus negadījumus un atzīta par visbīstamāko lidostu pasaulē.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru