foto: mortezazade.ir
Mūsdienās, kad
degviela arvien paliek dārgāka, tomēr, un tas veicina visu pārējo cenu
sadārdzināšanos, cilvēki meklē dažādus veidus, kā ekonomēt degvielu.
Mazlitrāžas auto, ecoDrive no ražotāja, BlueMotion utt. Kas tik netiek
izdomāts. Tomēr ir veidi, kas praktiski spēj samazināt degvielas patēriņu, un
to izdarīt var pats vadītājs, vadot auto. Daži no ieteikumiem, kas, varbūt
kādam liks aizdomāties un noderēs.
Nebraukt vispār.
Protams,
viskardinālākais risinājums. Bet šeit runa neiet par to, lai nelietotu auto
vispār. Runa iet par to, ka līdz tuvējam veikalam, kas atrodas pāris kvartālus
tālāk, var aiziet kājām. Īsus ceļa gabalus daudz ekonomiskāk ir nebraukt, bet
gan izmantot pašam savus spēkus, lai tur nokļūtu. Pastaiga ir ne tikai noderīga
degvielas ekonomijai, bet arī pat veselīga. Ja ārā spīd saule, pozitīvs lādiņš
no dabas noteikti tiks iegūts. Pat ja laiks nav tas labākais - ir tikai
nepiemērots apģērbs.
Apbraukt bedres.
Esot pierādīts
fakts, ka ja vadītājs brauc pa bedrēm, degvielas patēriņš palielinās. Apbraukt
ir daudz izdevīgāk ne tikai no benzīna ekonomijas viedokļa, bet arī ekonomiskāk
no remonta izmaksām. Lieta tāda, ka braucot pa bedrēm mēs neievērojam to, kā
mūsu kājas uz pedāļiem arī kratās, līdz ar visu auto, kas nozīmē, ka kratās arī
motors, viss auto, un mainās apgriezieni. Sīkums, kas it kā neko lielu nemaina,
bet patiesībā, ilgtermiņā tas degvielas patēriņu tikai palielina.
Bonusu sistēma.
Nekāds noslēpums
nav tas, ka mūsdienās ir daudz dažādu degvielas karšu. Ir uzpildes stacijas, kurās
degviela, norēķinoties ar karti (konkrēti vārdos nesaukšu), ir lētāka nekā
citviet. Protams, katrai kompānijai šī sistēma ir savādāka, bet gala rezultāts
ir viens - ekonomija ir, un cena, kuru samaksāsim par degvielu uzpildoties,
noteikti būs mazāka, ja izmantosim karti, bonusu sistēmu, nekā ja par to īsti
nedomāsim vispār un atstāsim novārtā.
Dzinēja sildīšana
ziemas laikā.
Lai sasildītu
dzinēju gada aukstajos mēnešos, arī tiek iztērēts ne mazs daudzums degvielas.
Vislabāk ir tad, ja dzinējs neatdziest līdz pārāk zemām temperatūrām. Tas ir ne
tikai praktiski degvielas ekonomijai, bet arī vispār ļoti ieteicams, jo nav
noslēpums, ka lielos mīnusos pastāv iespēja auto arī neiedarbināt. Un ja
iedarbināsim, tad līdz tas uzsils, paies ilgāks laiks. Daudzos veikalos, tai
skaitā arī internetā, nopērkamas speciālas "segas" auto motoram, kas
dod pozitīvu efektu. Protams, ja Jums auto stāv siltā garāžā, par šo punktu
uztraukties nav vērts.
Auto nav
noliktava.
Auto vadāt līdzi
daudz mantu nebūs optimāli un praktiski no vairākiem aspektiem. Jo lielāks ir
auto svars, jo vairāk degvielas tas izmantos. Patiesībā, cilvēki neiedomājas
par šo punktu, bet dažkārt, auto bagāžnieks, arī salons, ir īstena noliktava ar
mantām, kas netiek izmantotas mēnešiem, bet vienkārši tiek aizmirstas auto. Ne
jau velti, entuziasti savus auto cenšas padarīt vieglākus pat par pāris
kilogramiem, tādejādi iegūstot ne tikai lielāku zirgspēku : svara attiecību,
bet arī degvielas ekonomiju un telemetrijas bonusus.
Kondicionieris.
Klimata kontrole
jeb kondicionieris ir ļoti laba ekstra, kas karstās dienās ļoti noder. Šeit
jāsaka, ka daudzi atstāj šo sistēmu automātiskā režīmā, neatkarīgi no tā, kāds
ārā ir gadalaiks - vasara vai ziema. Pētījumi parāda to, ka šī ekstra,
strādājot visu laiku, degvielas patēriņu palielina pat par... 20%. Tas var
likties pārsteidzoši, bet arī sēdekļu apsilde, spoguļu apsilde, stūres apsilde
un citas nianses, paliekot automātiskā režīmā, vienkārši "apēd"
degvielu mums to nemanot. Uz liel-litrāžas auto šo niansi pamanīt ir grūti, bet
braucot ar mazākas litrāžas auto, manīt to varēs uzreiz. Tomēr, degvielu tērē
visi auto, izmantojot ekstras, kuras paliek automātiskā režīmā, vai darbojas
tad, kad to īsti nevajag.
Degvielas veids.
Katra auto
ražotājs norāda optimālo degvielas veidu, kādu izmantot auto. Mūsdienās ir arī
degviela, kurai oktāna skaitlis (95...98...101) ir lielāks, nekā auto ražotāja
noteiktais. Degvielas tirgotāji liek uzsvaru uz to, ka piemēram, 98+ dos
lielāku uzrāvienu un jaudu. Jā, no vienas puses tā ir, bet no otras puses -
ražotājs ir paredzējis optimālo degvielas veidu dzinējam, lai tam būtu optimāli
ilgs darba mūžs, un izmantojot lielāku oktāna skaitli, šis laiks samazināsies.
Tāpat nedrīkst aizmirst, ka degvielai, kurai lielāks oktāna skaitlis, cena arī
būs augstāka vienmēr.
Spiediens riepās.
Braukšana ar
pustukšām riepām vienmēr slikti atsaucas ne tikai uz degvielas patēriņu, bet
arī uz auto stabilitāti. Tāpat, nav ieteicams arī tās pārpildīt ar gaisu, jo
tad auto vadāmība būs daudz smagāka. Visām riepām jābūt ieteicamā spiediena
robežās.
Sastrēgumi.
To, kā ieteicams
braukt sastrēgumos - grūti teikt. Tomēr skaidrs ir tas, ka ja sastrēgums kustas
ļoti lēni, mums nāksies iztērēt daudz vairāk degvielas, nekā vienkārši braucot
uz 50 km/h. Bez šaubām. Bet, ja ir iespēja, un varam paredzēt, ka sastrēgums
tik ātri nesāks nekur kustēties, vai arī ir citas nianses, kas dod kādu iespēju
dzinēju izslēgt, to ieteicams darīt. Tomēr der atcerēties, ka slēgt dzinēju ārā
katru reizi, kad apstājamies (piemēram, uz minūti, vai divām), nav jēgas.
Dzinēja startēšana iztērēs vairāk degvielas, nekā tā darbība pašgaitā.
Braukt prātīgi.
"Riepu
dedzināšana" noteikti izskatās skaisti, kā arī pedāļa iespiešana grīdā ir
adrenalīns daudziem, bet tas degvielas ekonomijai neko nedod. Šāda braukšana -
spējš uzrāviens, piedevām to darot regulāri, pētījumos parāda, ka degvielas
patēriņu palielina par 10%, vidēji. Tāpat, der atcerēties, ka katram auto ir
optimālais ātrums, pie kura tas tērē vismazāk degvielas. Viens saka, ka tas
esot 90 km/h (ārpus pilsētas), cits saka, ka uz 50 km/h ar 5 ātrumu (pilsētā),
tomēr, auto īpašnieks šīs nianses, katrs zina pats labāk, jo auto, lai arī ir
vienas markas, uzvedas katrs savādāk.
Riepu maiņa.
Pētījumi parāda,
ka braucot ar nepiemērotām riepām (piemēram, konkrēti - ar šipiem/radzēm),
degvielas patēriņš palielinās par vidēji 6%. Tāpat, der atcerēties, ka M+S
riepas ir mīkstākas, un vasarā var radīt sānslīdi. Patiesībā, riepu ražotāji
sen jau ir pateikuši, ka tādu vissezonas riepu nav, ir tikai vasaras un ziemas,
bet M+S esot tiem, kas par slinku (vai skopu) pirkt divus riepu komplektus.
Aizveram logus.
Ieteicams auto
logus vienmēr turēt aizvērtus. Pētījumos pierādīts, ka auto, braucot ar
atvērtiem logiem, vidēji patērē puslitru degvielas vairāk uz katriem simts
kilometriem.
Veiksmīgu ceļu!
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru