Mēs dzīvojam 21. gadsimta ietveros. Reti kurš apgalvos
pretējo – vai kāds vēlas nonāk pretrunā ar pasauli un... sevi. Bet ja tā
paskatās vēsturē, un to analizē, tad izrādās, no mūsu kalendāra pazuduši
aptuveni 1000 gadi. Pēc vēsturnieku domām, kas pēta kalendāru, notikumus,
sanāk, ka cilvēce savulaik ir izdomājusi daudzus notikumus, lai pastieptu to
visu garāk, ilgāk, tādejādi, norādot, ka mēs te esam jau senāk, nekā domāts.
Kas vēl interesants – Ēģiptes faraoni, nākot pie varas, deva tikai vienu
zvērestu – nemainīt kalendāru. Un pie tā arī pieturējās. Bet kurš viduslaikos
sacerēja tik daudz notikumu – vai tiešām slepena organizācija vai tīrākais
vēsturnieku, tālaika, sacerējums? Laiks – relatīvs jēdziens, bet vai tik ļoti
to var pastiept kā vien vēlies? Iespējams, ja ņem vērā, ka tolaik cilvēku,
izglītotu, bija maz, un dzīvojot būdās, neko daudz neinteresējoties par
globāliem notikumiem, varēja izmantot kā vien labpatīkas, lai regulētu laiku,
pievienojot varoņstāstus un citas „pīles”!
Izrādās, ka vismaz, minimums, 300 gadi no mūsu kalendāra ir
vistīrākās blēņas un laikmetā kā tādu, to vispār nav bijis. Atskaites punkts,
no kura mēs mūsdienās skaitam laiku – Jēzus dzimšana. Bet arī šeit ir
nesakritības, pēc vēsturnieku, laika sargātāju (tā viņi sevi dēvē), domām –
viņš piedzimis 1152. gadā!
Tomēr, kā ir jau sen pierādījies vēsturē, ticēt kaut kam bez
ierunām ir diezgan muļķīgi, pat sekli. Zinātnei, lai noticētu, vajag
pierādījumus, bet cilvēkam – vēlmi noticēt tam vai citam viedoklim. Ir
pierādījies, ka daudzi izrakumu dati arī var tikt spekulēti, jo pastāv iespējas
manipulēt ar laiku. Par to citreiz.
Pētnieki uzskata, ka mūsdienu vēsture, kas aizsākas ar
Kristus dzimšanu, patiesībā ir nevis vēsturisku notikumu hronoloģija, bet gan –
literārs darbs, stāsts, kas sacerēts iepriekš vienojoties. Pie tāda secinājuma
nonākuši pētnieki, jo, izpētot notikumus dažādas pasaules vietās, kas notikuši
un datēti ar vienu un to pašu (vai aptuveni tuvu) laiku, tie... nesakrīt.
Daudzi vispār ir... radušies no nekā, jo citviet, par tik grandioziem
notikumiem nav nekādu ziņu. Viss izklausās pēc vēl vienas sazvērestības
teorijas, kurā kalendārs un laiks kā tāds tiek mānīti ar nodomu.
Parasti, tik lielas mahinācijas spēj veikt tikai diezgan
varenas personas. Konkrēti kurš – nav zināms, bet ir nosliece domāt uz to, ka
kalendāra notikumus un laikmetu izklāstījumu ietekmējis kāds spēcīgs politisks
spēks. Kā gan savādāk daži no viduslaiku karaļiem spētu nostiprināt savas
pozīcijas, ja ne vien manipulējot ar laiku un kalendāru. Daudziem, lai būtu
aristokrātiskas izcelsmes un iegūtu šī slāņa labumus un privilēģijas, vajadzēja
vēsturiski būt aristokrātiem. Parasts zemnieks, kaut arī ar politisko sapratni
un ķērienu, citkārt nekļūtu par karali, ja nebūtu manipulācijas ar laiku un
dokumentiem, ko tolaik varēja itin viegli veikt, ja vien biji izglītots.
Pārsteidzoši, ka šo vēstures notikumu attīstību mums
faktiski uzspiež vēsture un vēsturnieki, liekot ticēt, ka tā tiešām ir bijis.
Mums nav alternatīvas, bet arī retajam būs vēlme apšaubīt notikumu atbilstību.
Var jau dažādi domāt kas un kā, bet sazvērestības teorijas
piekritēji saka: šī ir viena no lielākajām un senākajām sazvērestībām pret
laikmetu un cilvēci, kāda vien bijusi. Pārējās visas ir salīdzinoši mazas un
nevērīgas.
Saistībā ar kalendāru, laika apzīmējumiem ir viens
interesants fakts – laiks pirms Kristus tiek apzīmēts ar B.C – before Christ,
bet mūsdienu laikmets – A.D. (anno domini). Šie apzīmējumi tiek lietoti gan
gregoriāņu, gan arī Jūlija kalendārā laika uzskaites sistēmās. Te arī
interesantākais – tikai šajos divos kalendāros tādus izmanto, un, B.C ir angļu
valodā izmantots apzīmējums, kamēr A.D. – [b]viduslaiku latīņu[/b]. Pag!
Viduslaiku latīņu.... ja laiku skaita un izmanto tos jau kopš 0 gada (jeb 2014
gadus atpakaļ).
Salīdzinot dažādus notikumus arī vēsturnieki izskaitļoja
gada skaitli – 1152. gads mūsu ērā, kad piedzimis Kristus. Protams, ne baznīca,
ne vairums pasaules šādiem „ārprāta apgalvojumiem” nepiekrīt, jo, tas
konceptuāli, saknē, maina visu vēsturi un tās virzību. Bet te tiek izmantoti
divi notikumi – Kristus astroloģiskais kalendārs, kuru var sastādīt ikvienam,
neatkarīgi, kad tas ir dzimis, ņemot par pamatu tikai dzimšanas gadu un otrs
gadījums – supernovas sprādziens, kas, kā zināms, bija notikums, kas simbolizēja
to, ka viņš piedzimis (spožs gaismeklis debesīs, naktī, kad to redzēja Austrumu
gudrie). Tāpat arī notikumi, kas saistās ar viņa kristīšanu, pārvākšanos un vēl
dažādām dokumentētām dzīves niansēm, tika izmantoti kā dati, lai noskaidrotu,
kad tas vēsturiski varēja notikt. Vēl jau nedrīkst aizmirst par to, ka pašā
Bībelē nav nekādu ziņu par diezgan ilgu Kristus dzīves posmu. Daži uzskata, ka
viņš šajā laikā varēja būt pie Tibetas mūkiem, citi – Indijā. Tas nebūtu nekas
neiespējams, jo turīgi cilvēki (par kādu uzskata arī Kristu) tajā laikā ceļot
varēja bez problēmām.
Vēl jāatceras, ka viss, kas vēsturē ir datēts, un arī kas
rakstīts svētajos rakstos, jebkurā no ticībām, ir cilvēka sarakstīts, un ne
tikai – tas vēlāk ir arī pārrakstīts, laiizfiltrētu, tā sakot, nevajadzīgas
nianses, kas varētu kaitēt reliģijai turpmāk. Tāpēc arī arvien, Vatikāns,
daudzus svētos rakstus neatzīst (tie kaitē reputācijai un ierastajam vēstures
redzējumam).
Un pa cik Jēzus ir galvenais, no kā tiek skaitīts laiks, tad
arī artefakti, kas saistīti ar viņu, ļoti bieži nonāk krustugunīs dažādos
strīdos. Tā 1988. gadā Turīnas līķauts tika rūpīgi pārbaudīts. 4 metrus garais
audekls, kurā pēc vēstures liecībām Kristus ķermenis tika ietīts tad, kad viņu
noņēma no krusta, tā arī arvien paliek mīkla. Jo neiet īsti kopā analīžu dati
ar vēstures faktiem. Lai izvairītos no kļūdām un tā sakot, šmaukšanās, analīzes
tika nosūtītas uz trīs dažādiem izpētes, laboratoriju, centriem Eiropā. Un,
rezultāti arī bija visai interesanti – trīs dažādi rezultāti. Bet kopumā
analīzes parādīja, ka audekls ir no laika, kas datēts ar 1260. līdz 1390.
gadam. Sanāk.... vispār interesants vēstures caurums. Bet vajadzēja, vismaz
vienam rezultātam, būt ar informāciju, ka audekls nācis no... 1.gadsimta mūsu
ērā, nu vai vismaz tuvu tam. Bet nē. Luidži Karlaskelli, itāļu zinātnieks,
cilvēks ar zinātnisko grādu organiskajā ķīmijā, arī apgalvo – audekls (Turīnas
līķauts) ir viltus, kuru radījuši cilvēki 13... 14. gadsimtā. Viņš arī ir
cilvēks, kas radījis Turīnas līķauta mūsdienu kopiju. Viņš izmantoja materiālus
ar kuriem cilvēks bija pazīstams šajā laikā (13.-14.gs.). Krāsu, kopā ar
nelielu daudzumu skābes uzklāja uz audekla un pēcāk brīvprātīgajam šo audeklu
uzklāja virsū. Pēcāk, lai tas izskatītos vecāks, ko krāsnī uzsildīja un
izmazgāja. Rezultātā krāsa pazuda no audekla, bet uz tā palika aprišu kontūras.
Tad uz audekla tika uzpilinātas asinis, tika izdedzināti pāris caurumi... un
rezultāts – gandrīz identisks Turīnas līķautam.
Eksperiments nedod ieskatu tajā, kad dzimis Kristus, bet no
otras puses – dod ieskatu, kad radīts pats līķauta oriģināls.
Ir vēl ierosinājumi, kas izskanējuši laika skaitīšanas
sistēmā. Pa cik atskaites punkts ir Kristus, tad daži apgalvo, ka pagājis tikai
1715 gadi kopš viņa dzimšanas (dzimšanas gads – mūsu ēras 299. gads), citi
uzskata, ka laiks ir neprecīzs tikai par 7 gadiem, bet vēl grupa – viņa
dzimšanas gadu uzskata 1152. gadu (starpība 862 gadi). Skaidrs ir viens – ja
dati ir kļūdaini, tad datumi un gadi, kurus mēs šodien rakstam, uzskatāmi par
neīstiem, un patiesībā, šis nav 2014 gads pēc Kristus dzimšanas. Ja laiks, kas
pagājis ir 2014 gadi, tad sākot no kāda cita notikuma. Bet, kurš gan tolaik,
kad sāka skaitīt laiku un vēl līdz pat 19.gadsimtam, būtu centies apstrīdēt
baznīcas vārdu (ar visām sekām, inkvizīcija utt, zinātnes apspiešana jau ir
izteikts līdzeklis).
Vēsturnieki, kas apstrīd mūsdienu laika ritējumu uzskata, ka
notikumi, kas vēsturē ierakstīti un plaši aprakstīti, notikuši pirmajos 10
gadsimtos (1000 gados), patiesībā notika laika posmā no 11.-16. gadsimtam. Viņu
izteikumi un aprēķini balstās gan uz matemātiskiem aprēķiniem, gan arī uz
rakstītiem dokumentiem, no kuriem tiek ņemti datumi un cipari, kas zīmīgi
vēsturiskiem faktiem. Lieki teikt, ka matemātiķi cipariem tic vairāk kā
vēstures notikumiem senatnē.
Matemātiķi izstrādāja sistēmu, ar kuras palīdzību pārbaudīja
notikumus ne tik lielā senatnē – 300 līdz 400 gadus pirms mūsdienām (16... 17
gadsimts). Šis laikmets atbilda it visam, ko varam lasīt vēstures grāmatās.
Tālāk tika analizēti notikumi, kas vēsturē notikuši, vismaz aprakstīti, pirms
16.gadsimta un te sākās neatbilstības – izrādās, tie notikuši pavisam ne tajos
datumos un gados, kā mums to pasniedz šodien vēsture.
Dažādu vadoņu dzīves apraksti atrodami daudzos arhīva
dokumentos. Par personām šaubu īsti nav, bet par to, kas šīs ir par personām –
grūti teikt, jo daudzos arhīvos, oriģināldarbos, aprakstā nav minēts valdnieka
vārds. Vairums izpētes tiek balstītas uz to, kādas dinastijas un cik ilgi to
pārstāvji valdījuši kādā valstī un kādi notikumi ap tiem saistās dažādos
dokumentos. Dinastijas, kas... vēsturiski ir eksistējušas. Un sanāk, ka dažādos
materiālos to valdīšanas laiks ir dažāds, nesakrīt. Piemēram, karalis no
dinastijas A valdīja 10 gadus vienā materiālā, bet otrā tas pats teikts –
karalis A valdīja 8 gadus (teorētisks piemērs). Tā, sastādot dinastiju
valdnieku valdīšanas periodus veidojas interesanta shēma. Pēc shēmas
sastādīšanas hronikās tiek meklēti apraksti, kuros nav minēti valdnieki, bet
aprakstīti dažādi notikumi no to dzīves, valdīšanas ilguma vai jebkā citādi, kā
varētu vilkt paralēles ar kādu no valdošajiem dinastijas pārstāvjiem (no tiem,
kuru dzīve aprakstīta, bet nav vārdu, vai arī ir vārdi, bet nav laikmeta gadu).
Tā, pēc arhīvu un hroniku datiem sanāk, ka pasaulē bijuši
četri (vienādi) Aleksandri Ņevskis`i (krievu karavadonis, Kijevas lielkņazs;
13. gadsimts), 20 Dmitriji no Donas (Maskavas lielprincis; 14. gadsimts),
vairāki Cēzari, Jēzus Kristus. Šie fantomi patiesībā ir viena persona, bet
tikai vēsturē tie aprakstīti no dažādiem skatpunktiem un no dažādiem avotiem.
Piemērs ir Trojas kauja. Vispopulārākais no visiem avotiem ir Homērs, bet bez
viņa šo kauju aprakstījuši vēl desmitiem dažādu autoru gan Turcijā, gan
Francijā, Grieķijā, gan citās valstīs. Atšķirības veidojas tajā, ka ir dažādas
valodas un dažādi pasaules uztveres, prioritāšu skalas. Tāpēc viens notikums
var būt aprakstīts dažādi un tam piedēvēts cits gads. Vēlāk, laikam ejot, pie
vēsturnieka, kāda no visiem, nonāk, piemēram, divas kopijas – viena no
Grieķijas, viena no Turcijas. Notikumi tur aprakstīti dažādi, bet patiesībā,
tas ir viens notikums – Trojas kauja. Vēsturnieks var arī nesaprast un
uzskatīt, ka tie ir divi notikumi, divas kaujas, un to arī izklāstīt kā faktu,
pieminot un izdomājot gadus, kad tie varētu būt notikuši vai arī vadoties pēc
rakstītā (kalendāru starpība arvien ir diezgan izplatīta tolaik, gadu
apzīmējumi). Bieži gadās arī tā, ka hronikās viena persona ir aprakstīta 20
dažādiem autoriem, no dažādām valstīm, dažādām vietām, un katrs tam iedod citu
vārdu, iesauku, kā to dēvē viņa, tā sakot, apkaimē. Tirgotāji, valsts vadoņi,
visiem cilvēki devuši atpazīstamas iesaukas, palamas vai cildinošus vārdus, bet
tie atšķiras. Hronikās tos pieraksta kā katru par sevi, bet dažkārt sanāk, ka
20 apraksti, tos pētot rūpīgi, ir par vienu personu.
Skaidrs arī tas, ka jo vairāk notika pasaulē dažādu
notikumu, jo vairāk radās to, kas viņus pierakstīja (cilvēcei attīstoties un
paliekot izglītotākai, izplatoties rakstībai). Vairāk autoru pierakstīja
notikumus no sava skatpunkta, un lokāli tie saglabājās no konkrētā hronista
perspektīvas.
Herriberts Illings, vēsturnieks un rakstnieks no Vācijas,
nodarbojas ar Ēgiptes valdnieku, faraonu, pētīšanu. Pēc viņa domām, Ēģipte savā
vēstures laikā nevarēja nemaz tik daudz faraonu izaudzināt, cik par tiem ir
daudz pierakstu. Un no vienas puses, viņam var piekrist, jo Ēģiptes vēsturē ir
daudz valdnieku, bet par lielāko daļu no tiem vēsturiski saglabājušās vien
pāris rindas faktu vai vispār, tie pieminēti tikai no sērijas – „bija
valdnieks. Punkts.”
Varētu vēl daudz par to diskutēt, bet fakts paliek fakts –
pārāk daudz vēstures hroniku avotu un spatpunktu, no kādiem tie attēloti rada
to, ka vēsturē dzīvo daudz un dažādu personu, kuras, patiesībā, varētu būt
viens un tas pats cilvēks, tikai aprakstīts dažādās valstīs un pat dažādos
laikos. Piedevām, nedrīkst aizmirst cilvēka izdomu, pāris gadi turp vai šurp
neko jau nemainīs, domā viens, tad nākamais, kā rezultātā, vēstures nobīde
sanāk par simts gadiem par vienu notikumu. Arī nenokrētība un seno vēsturnieku,
datu apkopotāju iztēle, paviršība dara savu.
Grūti teikt, vai vēsture tiks
pārrakstīta, bet skaidrs viens – laiks ir relatīvs un to, savulaik, hronikas un
cilvēki mainīja kā vien gribēja tikai ar to, ka varēja rakstīt. Nu nebija
viņiem interneta! :)
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru