Daudzi no vēstures pētniekiem uzskata – ja Otrais pasaules
karš būtu beidzies vēlāk, tā iznākums būtu pavisam cits. Par iemeslu šādām
aizdomām kalpo dažādi dokumenti no Trešā reiha arhīviem. Tajos minētas dažādas
izstrādes, kuras vācieši veica savās laboratorijās, kas, patiesībā, savam
laikam bija stipri priekšā. Tieši tāpēc, laikam jau, Hitlers cerēja iegūt
pārspēku karā, un to uzvarēt, tāpēc šī apņemšanās un ideja par uzvaru bija tik
spēcīga. Nekāds noslēpums, ka arī vācieši centās izstrādāt atombumbu, dzinējus,
kas spētu pārvarēt starpkontinentālus attālumus, ko izmantot raķetēs un... arī
lidmašīnu, kuru nespētu uztvert neviens radars. Liekas pazīstami?
Visos laikmetos viens no veiksmes rādītājiem ir spontānisms
– negaidīts uzbrukums. Tieši šādi uzbrukumi vienmēr devuši vislabākos
rezultātus visās kaujās, kas vien notikušas pasaules vēsturē. Parādoties
radariem šī iespēja tika minimizēta, tāpēc vajadzēja radīt kara tehniku, kas
būtu neredzama pat radariem. Šeit tiek izmantota tehnoloģija, kas pasaulē pazīstama
kā „stealth” (skaisti tulkojot – piezagšanās).
To, cik šī tehnoloģija ir laba vai slikta labāk neapspriest
– tās trūkumi labi redzami operācijā „Tuksneša vētra”, Dienvidslāvijas
bombardēšanas laikā, kad serbi notrieca kā minimums trīs supertehnoloģiskās
„F-117 stealth” lidmašīnas. Interesantāk ir par to, kur šī tehnoloģija
radusies. Un šeit jāmin nacistiskā Vācija. Lieki teikt, ka Vācijai, kas karu
zaudēja, kā soda sankcijas, šī tehnoloģija bija jāatdod ASV, kura tad arī tālāk
to attīstīja.
Otrā pasaules kara laikā kara tehnoloģijās Vācija bija
priekšā ASV. Patiesībā, no lielvalstīm, kas piedalījās karā, ASV bija pati
pēdējā, ja ticēt vēsturei – arī Krievija (Padomju savienība) tolaik bija
priekšā ASV. Gan Vācijā, gan PSRS bija liels zinātniskais potencināls. Kopš
1943. gada nacistu galvenās cerības mainīt kara gaitu saistījās ar jaunu
tehnoloģiju ieviešanu un izmantošanu. Šeit jāmin tā dēvētais „atriebības
ierocis”. Šajā projektā galveno vietu ieņēma aviācija un tehnoloģiski jaunāko
iznīcinātāju (bumbvedēju) radīšana. Uz tiem lika daudzsološas cerības – ātrāki,
jaudīgāki un arī neredzamāki (grūtāk pamanāmi).
Hermans Gerings konstruktoriem izvirzīja konkrētus mērķus:
bumbvedējam jāspēj piegādāt 1000 kilogramus smaga krava 1000 kilometru attālumā
no bāzes vietas, piedevām, tam jāpārvietojas ar ātrumu 1000 km/h. Pie tolaik
tik ambiciozu plānu izpildes ķērās brāļi Horteni – aviokonstruktori, kas
piedāvāja radīt pasaulē pirmo reaktīvo lidmašīnu pēc „lidojošā spārna”
aerodinamiskās shēmas.
Reaktīvais bumbvedējs „Horten Ho-229” savā būtībā bija tik
tiešām unikāls projekts savam laikam. Mūsdienu „B-2”, ko izmanto amerikāņi,
savā būtībā ir gandrīz vai „Horten” kopija, ko 40tajos gados radīja brāļi
Horteni. Interesanti, ka „Ho-229” modelis bija izgatavots galvenokārt no...
koka. Neskatoties uz koka konstrukciju un to, ka tam faktiski nebija fuzelāžas
kā tādas, tas spēja attīstīt 970 km/h lielu ātrumu. Brāļi vēlējās radīt
lidmašīnu ar minimālu gaisa pretestību, un tāpēc tam nebija tik ierasto formu,
un tā vadība tika īstenota ar spoileriem, kas uzstādīti uz spārna.
Revolucionāra tiek uzskatīta Reimana Hortena ideja par
lidmašīnas pārklājumu: viņš ierosināja to noklāt ar kokogļu putekļiem, kas
sajaukta ar koka līmi. Tā rezultātā šī virsma absorbētu elektromagnētisko
starojumu nevis to atstarotu. Tieši lidmašīnas pārklājums kombinācijā ar pašas
lidmašīnas īpatnējo formu bija iecere, ko vācu inženieri īstenoja, lai
lidmašīna kļūtu neredzama radariem. Vai vismaz tā uzskatīja, ka tā būs.
Uzskata, ka par stimulu aviokonstruktoru sacensībā radīt
sauszemes spēkiem neredzamu lidmašīnu kalpoja... atriebība. Horteni zaudēja
savu brāli – Volframu, kurš gāja bojā 1939. gadā, kad tika bombardēta francijas
pilsēta Djunkerka. Tāpat vēl arī tas, ka Valters Hortens gaisa kaujās ar
britiem 1940. gadā, zaudēja ļoti daudz savu cilvēku – pilotu, kurus viņš tolaik
vadīja, esot viņu komandieris.
1930tajos gados Vācija, neskatoties uz Versaļas līgumu, pēc
kura tai bija liegts iegūt un izmantot jaunākos kara tehnikas sasniegumus,
arvien vairāk un vairāk sāka tiekties pēc aviācijas tehnikas. Viņi praktiski
dzīvoja, lai radītu ko jaunu aviācijas sakarā, tajā saskatot daudz nākotnes
labumu. Lai pasauli netracinātu vēl vairāk, valstī oficiāli tika radīti
„pilsoņu avioklubi”, kuros Pirmā pasaules kara veterāni apmācīja vāciešu
pusaudžus aviācijas niansēm. Tā radās paaudze, kas ar aviāciju praktiski, bija
izauguši jau smilšukastē esot.
Tieši šāda kluba paspārnē nonāca arī Hortenu brāļi, kuri,
vēl bērni būdami, konstruēja koka avio modeļus (pilnā to izmērā) savā vecāku
mājā. Viņu pirmais planieris – „Horten I” sāka lidot jau 1931. gadā, kad
Valteram Hortenam tik tikko bija palikuši 16 gadi. Zināšanas, ko viņš ieguva
radot šo modeli, viņš pilnveidoja nākošajos savos projektos, un beigu beigās
nonāca pie slēdziena, ka „tīrais spārns” ir ar daudz labākām aerodinamiskajām
īpašībām – pretestība ir minimāla.
1936. gadā Reimars un Valters iestājas luftvafflē
(tulkojums?), tomēr arvien aktīvi saglabā privāto avio konstruēšanu. Vienā no
izmēģinājumiem, kurā brāļi izmēģina pašu konstruēto lidaparātu notiek
negadījums – Reimars gūst ne tikai pieredzi, kas un kā, bet arī salauž žokli,
bet brālis Valters – zaudē vairākus zobus.
1939. gadā par brāļiem ieinteresējas Ernsts Heinkels –
pazīstamais vācu aviokonstruktors. Viņš tiem piedāvā palīdzību, lai attīstītu
viņu izstrādes. Tomēr, pārrunas nonāk strupceļā, jo Heinkels vēlas visus
patentus reģistrēt uz sava vārda. Sarunas arī ar Billiju Messeršmidtu
nevainagojas ar panākumiem.
Reaktīvo dzinēju un tā izstrādi visvairāk attīstīt brāļiem
palīdz Germans Gerings. Viņš visvairāk ir ieinteresēts neparastajā lidmašīnas
pārklājuma materiālā. Tieši luftvaffles vadītājs ir tas, kas dod rīkojumu – pēc
iespējas ātrāk sagatavot modeli, kas aprīkots ar motoru un sākt izmēģinājumus,
piedevām – tas jāizdara pēc iespējas ātrāk.
„Horten Ho-229” beigu beigās sanāk rezultāts brāļu 10 darba
gadiem. Pirmais tā lidojums notiek 1944. gada 1. martā, Gettingenā. Sērijveida
ražošanai to sagatavo 1945. gada sākumā. „Horten Ho-229” pēc Geringa pavēles
tika iekļauts „steidzīgi būvējamo iznīcinātāju programmā”. Tomēr, viss nesanāca
tā, kā plānots, un līdz konveijeram tas tā arī nenonāca.
1945. gada 14. aprīlī rūpnīcu Fridrihsrodā, kur notika
ražošana, ieņēma trešā ASV armijas 8 korpuss. Līdz šim laikam gaisā pacēlušies
bija tikai divi „Ho-229”, tomēr, tika gatavoti (konsturēti) vēl seši modeļi.
Viens no modeļiem kā kara trofeja tika izjaukts un kopā ar visiem rasējumiem
nosūtīts uz ASV, kur, visticamākais arī vēl šodien, glabājas kādā no valdības
noliktavām. Daudzi uzskata, ka brāļu Hortenu idejas amerikāņi adoptēja sev –
viņu modelis un tā koncepcija tika izmantota, lai vēlāk radītu slaveno „F-117A
Nighthawk” lidmašīnu.
Tas, vai „Ho-229” tik tiešām spēja praksē parādīt to, ko tas
spēja teorijā un uz papīra lapām, aktualizējies vienmēr. Tā nu interese
pierādīt, parādīt tā spējas, arvien auga, līdz 2008. gada rudenī Kalifornijas
tuksnesī inženieri no uzņēmuma, kas nodarbojas ar aizsardzības tehnikas
izstrādi – „Northrop-Grumman” (viņi arī piedalījās „B-2” izstrādē) pēc veciem
rasējumiem un vadoties no vienīgā prototipa, kas palicis vesels, uzbūvēja
„Ho-229” kopiju. Būvējot šo modeli tika izmantotas visas specifiskās nianses,
bet tikai ar vienu iezīmi – to konstruēja testiem, nevis lidojumiem.
„Neredzamības” pārbaudes notika 2009. gada janvārī, un kā
parādīja rezultāti, tas attaisnoja savas cerības un leģendas. Izrādās, ka
lidmašīnas konstrukcijā starp finiera plāksnēm bija materiāls, kas savā būtībā
bija ogļekļšķiedra. Pēc ekspertu domām, tas arī kalpojis kā palīgs, lai
noslēptu lidmašīnu no radaru acīm.
Ja ticēt pētījuma datiem, tad Otrā pasaules kara laikā
radaru sistēmas varēja uztver šo bumbvedēju 129 kilometru attālumā. Starpība
ir, ja ņem vērā, ka parastās lidmašīnas varēja redzēt jau 160 kilometru
attālumā. Tomēr, toreizējais „Ho-229” ātrums patiesībā nozīmēja daudz ko –
lidojums līdz Lielbritānijai samazinājās no 19 minūtēm (standarta versijā) līdz
8 minūtēm (ar Ho-229). Te arī lieki teikt, ka ātrums, ar kādu tas lidoja, bija
grūti pārvarams toreizējiem britu iznīcinātājiem.
Grūti teikt, vai viens lidmašīnas modelis spētu izmainīt
kara iznākumu, bet fakts kā tāds – vāciešiem vajadzēja tikai laiku, lai
paildzinātu karu. Laiks viņiem dotu iespēju pabeigt atombumbas izstrādi. Tā vai
citādi, līdz masveida ražošanai tas nenonāca. Iespējams, ka arī tāpēc, ka
Reimars Hortens nevarēja izlemt, kurš no projektiem ir svarīgāks – „Ho-229” vai
otrs – „Ho-18 America-bomber”. Otrais bumbvedējs bija izmēros milzīgs, ar
sešiem dzinējiem, kuram pēc Hitlera domām, vajadzēja nogādāt atombumbas uz
Amerikas kontinentu. Diemžēl, jeb par laimi, nepiepildījās neviens no viņa
sapņiem šajā sakarā.
Pēc kara Reimars Hortens emigrēja uz Argentīnu, kur
turpināja projektēt un būvēt divmotoru planierus. Tomēr, finansiālus panākumus
šajā jomā viņš neguva.
Reimars Hortens aizgāja no dzīves savā rančo 1994. gadā 79
gadu vecumā. Valters Hortens palika Vācijā un kļuva par pēckara Vācijas
aviācijas virsnieku. Viņš nodzīvoja līdz 85 gadiem un nomira Baden-Badenē 1998.
gadā.
Katrā ziņā, brāļi Horteni noteikti palikuši un paliks daudzu
konstruktoru atmiņās kā neizmantots potenciāls. Bet, iespējams, tas ir arī
labi, jo, kas zina, kā vēsture iegrozītos, ja viņu un Hitlera sapņi
materializētos un īstenotos tolaik!
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru