foto: wikipedia.org
Parīzes Dievmātes katedrāle tiek uzskatīta par templiešu
bruņinieku galveno glabātuvi – seifu. Bez šaubām – tā ir viena no skaistākajām
ēkām Parīzē. To apdziedājuši daudzi mūziķi, apdzejojuši dzejnieki un leģendām
apbūruši daudzi radoši cilvēki. Un, beigu beigās, Notre-Dam-de-Pari kļuva par
viduslaiku Eiropas simbolu, kur maģija saauga ar ticību, kur cilvēks nonāca
citā pasaulē. Šeit esošie mākslas darbi daudziem sniedz tādu iedvesmu un
ticību, kādu reti kur vēl var sastapt! Vēl saistošāk ir tas, ka to patiesā jēga
ir dziļi noslēpta parastām acīm, jo to autori nebija parasti akmeņkaļi.
Fakts, ka tā jau izsenis spēj sevī uzņemt līdz 9 000
lūdzēju, jau vien ir pārsteidzošs. Šī katoļu katedrāle ir uzcelta Parīzes
austrumu daļā. Tā tiek uzskatīta par vienu no vislabākajām celtnēm, kas sevī
atspoguļo franču gotisko arhitektūru. Tāpat, tā ir arī viena no
vispazīstamākajām un vislielākajām baznīcas tipa ēkām pasaulē.
Tūkstoš gadus pirms Kristus dzimšanas šajā vietā dzīvoja
maza, necila holandiešu cilts. 400 gadus vēlāk te ieradās romieši. Šeit esošo
templi Jupiteram romieši nopostīja, lai tā vietā celtu savu baznīcu – baziliku,
kas veltīta Svētajam Stefanam.
Vēlāk šajā vietā tika uzsākta jaunas baznīcas celtniecība,
kas toreizējiem apmēriem bija vienkārši milzīga – 35 metrus augsta un 140
metrus gara. Tomēr, ne viss no vēstures tika pazaudēts, jo arī vēl mūsdienās,
pašā Notre-Dam sirdī ir ejas, kuras ved uz galeriju, kur redzamas dažādas
antīko dievu bareljefu apveides. Te jāsaka, ka celtnieki, laikam jau bija praktiski
ļaudis, jo šos milzīgos akmens blokus, uz kuriem atveidoti ķecerīgo ļaužu
dievi, izmantoja par pamatu jaunās celtnes būvniecībai. Tieši tāpēc arī daļa no
Jupitera tempļa arvien mājo turpat!
Grūti spriest, kurš tolaik inženierzinātnēs bija tik gudrs,
lai uzceltu tik lielu ēku, bet ja var ticēt leģendām, tad ēku uzbūvēt palīdzēja
bruņinieki – templieši, kuri šeit ieradās no Austrumiem ap 1128. gadu. Tieši
viņi bija pietiekami prasmīgi, lai spētu īstenot ēkas projektu. Tiek lēsts, ka
tieši viņi bija tie, kas mājojot Solomona tempļa pazemes gaiteņos tur atrada dokumentus,
kuros smalki bija aprakstītas senas senebreju gudrības: Dievišķie skaitļi,
svara un garuma sakarības. Templieši šīs zināšanas nodeva arī saviem brāļiem,
lai tie varētu tās izmantot dažādu grandiozu ēku būvniecībā. Ja var ticēt šiem
nostāstiem, leģendām, tad tieši šīs zināšanas arī palīdzēja radīt tik daudzas
būves, kurās iemājo vienas un tās pašas celtniecības likumsakarības. Vēl tiek
lēsts, ka šīs zināšanas nākušas no Hirama – mistiskās personas, kas savulaik
cēlis Jeruzālemes templi.
Mūsdienās jau ir pazīstams „Zelta skaitlis” – 1,618. Tieši
tas arī ir galvenais, tā sakot, atribūts, kas izmantots šīs grandiozās ēkas
celtniecībā. Tieši šī „zelta skaitļa” izmantošana, kā arī „svētās ģeometrijas”
principi ļāva templiešiem radīt vienu no grandiozākajām ēkām, kas veltītas
kristīgās ticības slavai.
Daudzi no vēsturniekiem uzskata, ka paši templieši arī
sponsorējuši visas šīs ēkas celtniecības izmaksas. Dažādi minējumi tiek
izteikti par to, ka tieši viņi bija pirmie, kas pārcēlās pāri okeānam un pirmie
nonāca Amerikā, tādejādi, savācot lielāko sudraba un zelta partiju no šī
kontinenta. Vēl pirms Kolumba un konkistadoriem. Grūti rast skaidrojumu tam, no
kurienes templieši un viņu ordenis, praktiski vienā mirklī, ieguva pasakainas
bagātības (galvenokārt sudraba monētās).
Pāvests Aleksandrs III ceremoniāli ielika pirmo baznīcas
pamata akmeni. Baziliku pabeidza gan tikai pēc 200 gadiem. Celtniecība bija
ilga un dārga. Lai to uzceltu, tika vākti arī ziedojumi – piedevām, pa visu
pasauli. Ziedotāju vidū esot bijuši gan karaļi, gan zemnieki, gan prostitūtas
(slepeni, it kā), gan arī vēl daudz dažādu profesiju pārstāvju.
Bazilikas galveno altāri iesvētīja 1182. gada maijā, bet
trīs gadus vēlāk – 1185. gadā Parīzē ieradās Jeruzālemes patriarhs, kurš nu jau
katedrālē vadīja ceremoniālu dievkalpojumu. Iekšdarbus bazilikā pabeidza tikai
1315. gadā, bet 1345. gadā – to oficiāli pabeidza.
Katedrāle kopš pabeigšanas kļuva par vienu no galvenajām
svarīgo notikumu vietām – šeit tika kronēti karaļi, notika valdnieku kāzas,
masveida lūgšanas un vēl daudz dažādu valstisku, pat pasaulīgu notikumu.
Garīgi šī bija viena no ievērojamākajām vietām pasaulē.
Tomēr, tā tika uzskatīta ne tikai par reliģiozu centru, bet arī par alķīmijas
un viduslaiku magu epicentru. Pēdējie divi uzskatīja, ka celtnieki ēkas sienās
noslēpuši slepenu vēstījumu kā iegūt un tikt pie filozofijas akmens.
Visa šī ticība aizsākās ar vienu notikumu – 1230. gadā
episkops Gijoms katedrāles izdaiļošanas nolūkos skulptoriem pasūtīja bareljefu
sēriju, kuros tika izmantoti motīvi no viņa skicēm un darbiem. Mēļoja, ka šādi
viņš skulptūrās ieslēpj slepenas zināšanas, kas saistās ar alķīmiju un to, ko
viņš atklājis. Tas, kurš spēs atminēt viņa vēstījumu iegūs filozofu akmeni un
līdz ar to – mūžīgu jaunību un spēju jebkuru metālu pārvērst zeltā. Ja ticēt
leģendām, tad pats Gijoms bija ieguvis filozofu akmeni un vēlāk to noslēpis
vienā no katedrāles kolonnām. Pēctečiem viņš atstājis slepenus vēstījumus ar
kuru palīdzību tie spēs atrast maģisko artefaktu.
Protams, tālaika celtnēs, it visās, sastopami dažādi
mistiski simboli un arī katedrāle nav izņēmums. Tie galīgi nesakrīt ar tālaika,
vai vēlāka laika, kristiešu simboliem, motīviem. Piemēri – vienā no gravējumiem
redzama alķīmiķu krāsns, citā – sieviete, kas norāda uz kraukli, vēl ir
bruņinieks, kas rāda uz lauvu (alķīmiķu simbols sēram), kareivis, kas uzvarējis
drakonu.
Sakritības un līdzības var saskatīt it visur. Tā daudzi
uzskata, ka logu rotājošie elementi patiesībā ir kā grāmata, kuru cilvēks, kas
pārvalda alķīmiju, var lasīt kā grāmatu. Tur arī ieslēpti dažādi ar astroloģiju
saistīti simboli.
Piemēri - Jaunavas Marijas portālā redzami septiņi apļi,
kuros attēloti septiņi galvenie planetārie metālu simboli, bet pati Marija
ietinusies sarkanā apmetnī, no kura apakšpuses nāk zaļgana gaisma. Tradicionāli
šeit būtu jābūt zilam apmetnim...
Ar astroloģiju šeit saistās vēl kāds interesants fakts:
astroloģiskais kalendārs, kas attēlots frontona virāžā nesākas ar Auna zīmi, kā
tas pieņemts mūsdienu astroloģiskajās ticībās, kalendāros. Tas sākas ar Zivs
zīmi. Tādi paši uzskati ir arī hinduistiem, ja izmanto viņu astroloģisko ciklu.
„Valdnieku galerijā” redzamas 28 jūdu valdnieku figūras.
Interesanti, kāpēc 28, ja svētajos rakstos ir minēti tikai 18. Paralēles var
vilkt ar kalendāru – tieši tik dienu ir februārī, otrajā mēnesī, tam esot gada
īsākajā periodā.
Leģendu ap šo ēku ir daudz. Vēl saistoši ir tas, ka tiek
stāstīts, ka ēkas celtnieki ēkas pamatos ielikuši „visu atslēgu atslēgu” –
mistisku elementu, uz kura arī balstās visa šī grandiozā ēka. Ja to kāds
atrastu, tad ar vienu pieskārienu varētu sagraut visu šo ēku! Bet, kāpēc šāds
elements jāparedz celtniecības gaitā, pat, ja tas eksistē tīri teorētiski?
Par grandiozajiem vārtiem, un to rotājumiem arī ir leģenda:
kalējs Biskorne nav varējis tikt galā ar tik sarežģītu uzdevumu. Tos izkalt
esot bijis ļoti grūti. Viņš vērsies pēc palīdzības pie sātana, lai tas palīdz
viņam šo uzdevumu veikt. Beigu beigās, pasaule ieguva grandiozus vārtus no
dzelzs, ar visiem rotājumiem, bet sātans – kalēja dvēseli. Leģenda vēsta, ka
drīz vien pēc to pabeigšanas, kalējs nomiris no nezināmas slimības.
Skaidrs ir viens – templieši izmantoja savas zināšanas,
ietekmi un arī līdzekļus, lai radītu šo šedevru, kurš arvien ir aplūkojams
maģiskajā Parīzē. Grūti teikt, cik no visām leģendām ir izdomājums, cik
patiesība. Laikam jau visām grandiozām ēkām, kas celtas viduslaikos, ir jābūt
savam šarmam un noslēpumainībai, citkārt, tās būtu vienkārši grandiozas ēkas
bez vēstures.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru