foto: en.academic.ru
Šajās
senpilsētās arheologi neatrada ne satriecoši greznas kapenes, ne piramīdas, ne
jocīgus tempļus. Pirms 4000 gadiem pilsētu celtnieki Indas ielejā nodarbojās ar
tirdzniecību, amatniecību, zemkopību un lopkopību. Viņi radīja stabilu, plaukstošu
un miermīlīgu vidi.
Dzelzceļam,
kurš savieno Lahoras un Multanas pilsētas Pakistānā, ir apmēram 4000 gadu...
Tiesa, sliedes uzlika 19.gadsimta vidū, taču dzelzceļa stigai britu inženieri
izmantoja lieliski saglabajusos kieģeļus no senās Harapas pilsētas, kura
atradāš tieši pusceļā starp šiem diviem punktiem. Neviens no inženieriem toreiz
nedomāja, ka pilsēta, no kuras namiem un sienām strādnieki lauza kieģeļus, ir
ļoti vērtīgs vēstures piemineklis.
Grūti
apsūdzēt britu inženierus Harapas postīšanā, ja pats Indijas arheoloģiskā
dienesta vadītājs Aleksandrs Kaninghems 1856.gadā uzskatīja, ka drupas ir
budistu tempļi un pieder aptuveni septītajam mūsu ēras gadsimtam.
Lai gan
1914.gadā tika dots rīkojums par Harapas izpēti, sistemātiski izrakumi sākās tikai
divdesmitajos gados. Uz šo laiku tika atklāta vēl viena laika gaitā pazudusi
noslēpumainās, senās, civilizācijas pilsēta - tagad to dēvē par Mohendžodaro.
Pateicoties izrakumiem, arheologiem nu bija priekšstats par šo senpilsētu
veidolu un to iemītnieku dzīvi.
Pirms
4600 gadiem milzīgas pilsētas slējās Indas un Sarasvati upju ielejās, kuras
tagad plūst pa Pakistānas un Indijas teritoriju. Šī senā un attīstītā
civilizācija nav atstājusi tādus pieminekļus, kā majestātiskas piramīdas vai
apbedījumu kurgāni. Mēs nezinām kādēļ, taču Indas ielejas ļaudis nav cēluši
majestātiskus monumentus un nav iemūžinājuši savu mirušo vai bojā gājušo
valdnieku piemiņu. Varbūt viņiem tas nebija vajadzīgs nemaz? Viņi tāpat
iztikuši bez varenas armijas un visu godāta imperatora, taču tajā pašā laikā
bijuši augstu attīstītas un pārsteidzoši plaukstošas civilizācijas pārstāvji.
Vieni no pirmajiem pasaulē viņi sāka celt pilsētas ar rūpīgi izstrādātu
plānojumu, izveidoja savu rakstību. 700 gadu gaitā šī civilizācija zela teritorijā,
kura divreiz pārsniedz Ēģipti un Mezpotāmiju.
Pieraduši
pie jocīgākajām un majestātiskākajām celtnē, arheologi ne reizi vien atzīmēja,
ka, neraugoties uz apbrīnojamo plānojumu, Indas ielejas pilsētas ar viena tipa
mājām pārsteidza viņus ar savu estētisko nepievilcību. Tomēŗ, kā atzīmēja
arheologs Džonatans Marks Kenoijers, tas liecina tikai par to, ka galvenā
uzmanība tikusi pievērsta pašu vajadzībām, bet nelietderīgo gigantisko tempļu
un monumentu celtniecībai spēki netika tērēti.
Kenoijers,
kurš piedzima Indijā, veica izrakumus Harapā divdesmit agdu garumā. Pateicoties
viņam un viņa kolēģiem, šī pilsēta ar vienveidīgajām ielām un ķieģelu ēkām it
kā atdzīvojās, mūsu acīm paverot senās pasaules galvaspilsētu, kurā reiz
mutuļoja vētraina dzīve: savās bodītēs strādāja amatnieki, nesteidzoties iet
svešzemju tirgoņu karavānas, trokšņainajos tirgos pārdevēji sauc pircējus.
Tiek
izvirzīta teorija, ka Harpas pilsēta aizsākusies no nelielas apmetnes, kura
radusies 3300.gadā pirms mūsu ēras, pie Ravi upes - senās Indas pietekas.
Apmetne atradās auglīgā palienē, vairāku svarīgu tirdzniecības ceļu krustpunktā
un tādēļ pletās plašuma, pārvēršoties par lielu pilsētu. Tirgoņi no
Beludžistānas un Ziemeļafganistānas kalnu apgabaliem piegādāja pilsētai varu,
alvu un lazurītu; moluskus un gliemjus veda no dienvidiem, no jūras piekrastes;
kokmateriālus - no Himalajiem; dārgakmeņus - no Gudžratas; sudrabu un zeltu -
no Centrālās Āzijas. Preču un izejvielu pārpilnība ļāva Harapas iedzīvotājiem
ar vienādiem panakumiem nodoties kā tirdzniecībai un amatniecībai, tā arī
zemkopībai. Meistari no apkārtējām zemēm plūda uz jauno galvaspilsētu, apmetās
tajā un atvēra savus veikaliņus. Arheoloģiskie atradumi skaidri norāda uz to,
ka no Harapas uzņēmīgie tirgotāji eksportējuši amatnieku izstrādājumus un citas
preces uz Mezopotāmiju, Irānu un Centrālāziju. 2200.gadā pirms mūsu ēras Harapa
jau aizņēma 370 akru lielu teritoriju, un tās iedzīvotāju skaits varēja būt
līdz 80 tūkstošiem cilvēku. Bez Harapas milzīgajā Indas ielejas teritorijā tajā
pašā laikā bija ap 1500 citu pilsētu un apmetņu.
Atškirībā
no Mezopotāmijas pilsētu haotiskās apbūves, Indas ielejas apmetnes un pilsētas
tika celtas pēc noteiktas shēmas. Pilsētu kvartāli un galvenās ielas bija
orientētas no ziemeļiem uz dienvidiem. Ar vienādām atstarpēm galvenie
"prospekti" taisnā lenķī šķērsoja ielas, kuras veda no rietumiem uz
austrumiem. Tā organizētā apbūve, kā domā Kenoijers, ļāva pilsētas
iedzīvotājiem izvairīties no konfliktiem. Jaunpienācējiem apbūvei tika ierādīta
brīva teritorija un netika ļauts patstāvīgi iespiesties pilsētas kvartālos.
Visas pilsētas celtnes un tās sienas tika mūrētas no standarta ķieģeļiem un ar
pārsteidzošu precizitāti. Daudzu māju iedžīvotāji ņēma ūdeni no savām akām, bet
sabiedriskās akas atradās galveno ielu malās. Mājām bija ne mazāk kā divi
stāvi, turklāt pirmajā logu parasti nebija, lai izsargātos no zagļiem, nelāgām
smakām un trokšņa. Katrā mājā bija sava mazgātuve un ateja. Rūpīgi pārdomātā
slēgtā drenāžas sistēma novadīja netīro ūdeni un samazgas aiz pilsētas robežām.
Augstie
ķieģeļu nami, kurus ieskāva stipras sienas ar iespaidīgiem vārtiem, atgādinaja
19.gadsimta arheologiem viduslaiku fortus Deli un Lahorā. Tomēr, pēc Kenoijera
domām, pilsētas sienas, acīmredzot, nebija domātas aizsardžībai pret
ienaidniekiem, jo to priekšā nebija grāvja, un to konfigurācija ir pārāk
vienkārša. Sienas ierobežoja pilsētas teritoriju, bet vārti ļāva iekasēt
nodevas par pilsētā ievedamajām precēm. Galvenie vārti Harapā bija apmēram 3
metrus plati, tas tieši ļāva iebraukt pilsētā pajūgam, kurā bija ielūgti vērši.
Visdrīzāk, arī no amatniekiem, kuri izveda savus izstrādājumus no pilsētas,
ņēma nodevas.
Atšķirībā
no Mezopotāmijas un Ēģiptes valdniekiem, Indas ielejas pilsētu augstmaņi
netiecās iemūžināt sevi ar mūmiju vai majestātisku monumentu palīdzību. Tomēr
šīs civilizācijas valdnieki pēc sevis atstājuši rūpīgi izgrieztus akmens
zīmogus. Jādomā, ka tie tika izmantoti, lai iezīmētu preces, apstiprinātu
kurjeru pilnvaras. Uz visiem zīmogiem attēloti dzīvnieki - vērsis, zilonis,
degunradzis, krokodils, vienradzis. Zinātnieki uzskata, ka, visdrīzāk, tās
bijušas varenu klanu emblēmas. Visbiežāk zīmogos attēlots vienradzis - simbols,
kurš pirmoreiz parādijies tieši Indas ielejā. Uzrakstu analīze zīmogos
parādīja, ka tas ir fonētisko simbolu un piktogrammu sajaukums. Mēģinājumi
atšifrēt šos uzrakstus jūtamus rezultātus pagaidām nav devuši, lai gan pētnieks
Volters A.Fairserviss no Vasāra koledžas Ņujorkā uzskata, ka viņiem izdevies
spert nozīmīgu soli senās rakstības atšifrēšanā. Viņš pat iztulkojis uzrakstu
uz viena no zīmogiem, kurš vēstī: "Arasambans, Dienvidrietumu un Mēness
dzimtas visu Galvu Galva". Uzrakstu atšifrēšana uz zīmogiem, protams,
sniegs visnotaļ interesantas ziņas par šo seno civilizāciju.
Kenoijers
domā, ka katra pilsēta varējusi funkcionēt kā neliela valsts, kuru pārvaldījusi
zemes īpašnieku, tirdzniecības un reliģijas līderu grupa. Viņi kontrolējuši
nodevu vākšanu, pieeju pilsētai un reliģisko ceremoniju organizēšanu. Šķiet, ka
šīs pilsētas iztukušas bez regulāras armijas, tā kā ieročus gandrīz nav
izdevies atrast, trūkst arī jebkāu kara darbību pēdu, gūstekņu ņemšanas vai
savstarpējās slepkavošanas atspoguļojuma.
Arī
atrastajām cilvēku mirstīgajām atliekām nav vardarbības pēdu. Izrakumos uzietas
tikai nelielas kapsētas, visdrīzāk, ka mirušo apbedīšana bijusi augstmaņu
privilēģija. Vienkāršo ļaužu pīšļi, iespējams, tikuši kremēti vai vienkārši
iesviesti upē. Atsevišķos apbedījumos tika atrasti daži sadzīves priekšmeti -
podnieku izstrādājumi, amuleti.
Arheologi
kapos neatrada nekādas dārglietas vai rotas. Pētniekiem par sarūgtinājumu,
harapieši rotas neņēmuši sev līdzi aizsaulē. Tiek uzskatīts, ka Indas ielejas
iedzīvotāji savus iekrājumus turējuši pastāvīgā apgrozībā, vairojot savas
bagātības un nododot tās mantojumā. Tiesa, pirms divdesmit gadiem kādā lauku
apmetnē Karači tuvumā Pakistānā, arheologi atrada zemē ieraktu podu, pilnu ar
juvelierizstrādājumiem, - to laiku bagāta zmes īpašnieka vai tirgoņa apslepto
mantu. Starp zelta un sudraba kaklarotām, zelta stīpām, krellēm un gredzeniem
bija jostā, izgatavota no 36 pagarinātām serdolika zīlītēm ar to starpās
ievietotam bronzas lodītēm. Šī josta īpaši interesēja specialistus. Piešķirt
serdolikam pirkstveida formu, izveidot zīlītē caurumu pa garenisko asi ir
ārkārtīgi grūti. Kenoijers spriež, ka šādas jostas izgatavošanai juvelierim
bija vajadzīgas ne mazāk kā 480 darba dienas. Visdrīzāk, ka tādu jostu
izgatavojusi neliela amatnieku grupa 2-3 gados.
Indas
ielejas senie iedzīvotāji pielūguši Dievieti Māti. Viņas figūriņas ar kuplajām
krūtīm un platajiem gurniem tika atrastas izrakumos Harapā. Šajā pašā pilsētā
uzietas drupas no tempļa, kurš, kā redzams, bija veltīts koka garam, tā jocīgā
ragainā figūriņa atveidota daudzos zīmogos un podniecības izstrādājumos.
Laikam
gan, visintriģējošākā Indas ielejas senās civilizācijas mīkla ir pēkšņā
bojāeja. Aptuveni starp 1900. un 1700.gadā pirms mūsu ēras, senās pilsētas kaut
kāda iemesla dēļ tikušas pamestas. Vieni pētnieki sprieda, ka pie tā vainīgi
indoāriešu iekarotāji no ziemeļiem, otri uzskatīja, ka pilsētas iedzīvotāju
aiziešanu ietekmējušas nelabvēlīgās klimata izmaiņas. Hipotēze par iekarotājiem
nerada apstiprinājumu. Nevienā no lielajām pilsētām izrakumos netika atrastas
nekādas kara darbības pēdas. Tiesa, Mohendžodaro pilsētā arheologi atrada
apmēram 37 cilvēku mirstīgāš atliekas - ilgu laiku viņus uzskatīja par pēdējiem
kritušajiem pilsētas aizstāvjiem. Skeletus rūpīgi izpētīja - vardarbīgas nāves
pazīmes bija tikai vienam no viņiem. Tas, protams, apgāza pieņēmumus par
nežēlīgajiem iekarotājiem. Tomēr daudzās apmetnēs izdevās atklāt appludināšanas
pēdas.
Pēdējā
laikā arheologi nāca pie secinājuma, ka šīs senās civilizācijas lejupslīde
iestājusies dažādu tektonisku kustību dēļ, kuras izraisījušas zemestrīces. Rezultātā
Indas upe mainījusi savu gultni, appludinot daudzas apmetnes, bet otra svarīga
ūdens artērija - Sarasvati upe - sāka izkalst. Lauksaimniecība sāka nīkuļot.
Dažas apmetnes izrādījās applūdušas, citas, gluži pretēji, palika bez ūdens. To
iedzīvotāji traucās uz pilsētām, kuras tā rezultātā izrādījās krietni
pārapdzīvotas. Notika izmaiņas tirgoņu maršrutos. Arvien retāk viņu karavānas
ienāca Indas ielejas pilsētās.
Applūšana,
augšņu noplicināšanās, ievērojamais pilsētu iedzīvotāju skaita pieaugums, bads,
tirdzniecības ceļu izmaiņas - tas viss sākumā noveda pie degradācijas, bet
vēlāk pie pilnīga panīkuma. Ar laiku pilsētas izrādījās pilnīgi pamestas.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru